Ewolucja polskich klientów e-commerce

Zakup towarów z drugiej ręki, który jeszcze kilkanaście miesięcy temu traktowany był jako sposób na oszczędzanie, dzisiaj stał się sposobem na wyrażanie... świadomej konsumpcji. Znaczącą grupę zwolenników tej formy zakupów są najmłodsi konsumenci. Dla nich re-commerce to jeden ze sposobów realizacji popularnej na Tik Toku idei loud budgeting. W jej myśl młodzi, którzy oszczędzają i racjonalnie planują wydatki, otwarcie o tym mówią. To zaś powoduje, że kupowanie z drugiej ręki staje się ich stylem życia. A to, jak zmiana postaw konsumenckich wpłynęła na  re-commerce w pierwszym kwartale bieżącego roku, analizuje OLX.

Rośnie liczba sprzedających towary  drugiej ręki 

Szacuje się, że do 2025 roku re-commerce odnotuje pięciokrotnie wyższy wzrost niż cały rynek detaliczny. To konsekwencja zmiany podejścia konsumentów, z których 41% uważa, że zakupy z drugiej ręki są obecnie symbolem statusu. W ślad za tą deklaracją idzie działanie. W 2023 roku aż 85% konsumentów uczestniczyło w obrocie towarami z drugiej ręki. Zmiana, dotyczy również kategorii, które zyskują na popularności. Już nie tylko moda znajduje się w centrum zainteresowania. Obecnie aż 75% transakcji re-commerce ma miejsce w kategoriach takich, jak: elektronika, meble, artykuły gospodarstwa domowego, książki, artykuły sportowe, sprzęt outdoorowy i samochody. Potwierdzają to również dane OLX. Wynika z nich, że rośnie zarówno liczba osób oferujących sprzedaż towarów z drugiej ręki (+7% rdr), jak i liczba opublikowanych ogłoszeń (+23% rdr). Generalnie sprzedający w każdej kategorii dodawali średnio o 15% ogłoszeń więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. Najwięcej pojawiło się w ich kategoriach Muzyka i Edukacja. W tym przypadku w pierwszym kwartale 2024 r. było to 40% więcej niż w tym samym czasie w 2023 r. Imponujące wzrosty osiągnęła również kategoria Zdrowie i Uroda (+36% rdr).

Najpopularniejsze kategorie wśród kupujących 

Zdrowie i Uroda, to jedna z młodszych kategorii na OLX, która szybko zdobyła uznanie kupujących. W pierwszym kwartale 2024 odnotowała wzrost na poziomie 9% (rdr). Rosnące zainteresowanie widoczne było również w przypadku kategorii Sport i Hobby (+2% rdr). Niezmiennie ogromnym zainteresowaniem kupujących cieszy się elektronika z drugiej ręki – kategoria, w której  najpopularniejsze pod względem wyszukiwań i udzielanych na ogłoszenia odpowiedzi są iPhone i XBox. To konsekwencja wysokich cen elektroniki konsumenckiej oraz zmiany świadomościowej. Jak wynika z badania EY Future Consumer Index 2023, aż 64% polskich konsumentów nie czuje potrzeby nadążania za najnowszymi trendami w obszarze technologii. Jednak niekwestionowanym liderem w rankingu najczęściej poszukiwanych w pierwszym kwartale tego roku przedmiotów na OLX został fotel uszak — na ogłoszenie z Kępna odpowiedziano aż 9,3 tys. razy.

Równocześnie stale wzrasta zainteresowanie opcją Przesyłka OLX. Ta wygodna i szybka metoda zakupów, która objęta jest Pakietem Ochronnym, stanowi odpowiedź na potrzeby konsumentów, również tych zainteresowanych modelem re-commerce. Potwierdzeniem tego jest fakt, że liczba transakcji zawartych w tym modelu rośnie o kilka procent rok do roku, co w obliczu danych GUS pokazujących spadek  sprzedaży w ecommerce (-5% rdr), stanowi bardzo dobry wynik.

Obrót towarami z drugiej ręki sprawia, że produkt dłużej pozostaje w użytku. To sposób na ograniczenie wydobycia nowych surowców, czy oszczędzanie wody i energii. Kalkulacja jest prosta. Jak wynika z naszego raportu,  jeśli kupimy używany smartfon na OLX, wydłużając tym samym jego życie o średnio 2,5 roku, to zaoszczędzimy około 350 złotych, a równocześnie ograniczymy o 36 kg emisję dwutlenku węgla i zużycie wody o 2m3. Decydując się na zakup towarów z drugiej ręki, realnie zwiększamy nasz udział w ochronie zasobów naturalnych. A nasze dane potwierdzają, że w ten właśnie sposób myśli coraz więcej osób i co najważniejsze ich grono stale się powiększa. My zaś dokładamy wszelkich starań, obrót używanymi, czy odnowionymi towarami, był sprawniejszy i bezpieczniejszy 

– podkreśla Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead w OLX.

Źródło

Skomentuj artykuł: