Z live commerce, czyli robienia zakupów podczas transmisji internetowej na żywo, skorzystało 17 proc. ankietowanych Polaków kupujących online – wynika z raportu "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023". Jak dodano, 34 proc. respondentów rozważa skorzystanie z tego rodzaju usługi.
Live commerce to forma robienia zakupów podczas transmisji internetowej na żywo, najczęściej przez media społecznościowe, która umożliwia sprzedawcom interakcje z klientami w czasie rzeczywistym – wyjaśniono w raporcie "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" Santander Consumer Banku.
"W live commerce uczestniczyło jedynie 17 proc. ankietowanych. Były to przede wszystkim osoby w wieku 30-39 lat (22 proc.) oraz zamieszkałe na wsi (25 proc.)"
Zgodnie z raportem, 75 proc. ankietowanych nie brało udziału w takiej formie sprzedaży, przy czym najczęściej były to osoby w wieku 60 lat i powyżej (83 proc.) oraz mieszkające w miastach do 250 tys. mieszkańców (86 proc.).
Cytowana w badaniu Ewelina Krzynowy-Gaweł z SCB oceniła, że na popularność tej formy robienia zakupów "rodzimy rynek e-commerce musi jeszcze poczekać". Jak zauważyła, wśród Polaków, którzy kupują online, na pytanie o to, czy chcieliby skorzystać z live commerce w przyszłości, 7 proc. odpowiedziało, że zdecydowanie wzięłoby to pod uwagę, 27 proc. stwierdziło "raczej tak", 26 proc., iż "raczej nie", a 11 proc. – zdecydowanie nie.
"Sumując te wyniki możemy zaobserwować, że już 34 proc. respondentów, czyli co trzeci Polak kupujący online, wykazuje zainteresowanie wzięciem udziału w live commerce w przyszłości, co daje pewną perspektywę wzrostu tego trendu" – przekazała Krzynowy-Gaweł.
Jak wynika z raportu, wśród najchętniej wykorzystywanych produktów finansowych przez Polaków kupujących online wymieniano: kartę kredytową (32 proc.), płatności odroczone "buy now, pay later" (30 proc.), kredyt ratalny (24 proc.), limit odnawialny w danym sklepie (21 proc.) i kredyt gotówkowy (13 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą CATI, przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków kupujących w internecie.