Banki wspierają klientów. Podpowiadamy, jak przedsiębiorca i klient indywidualny może skorzystać z oferty na czas kryzysu

fot. William Iven / pixabay.com / Pixabay License

Banki nie mają łatwego życia z dobie pandemii. Ograniczony kontakt z klientami, kłopoty finansowe wielu firm, spadek zainteresowania kredytami – to poważne powody do zmartwień. Jednak z informacji NBP wynika, że polski sektor bankowy dobrze radzi sobie z kryzysem. Ma też coraz bogatszą ofertę dla klientów, a nowości wynikają w dużej mierze z możliwości dystrybuowania pomocy oferowanej przez państwo w ramach tarczy antykryzysowej.

"Banki rozpoczęły uruchamianie finansowania przedsiębiorców oraz jednostek samorządu terytorialnego, wykorzystując środki krajowe i unijne. Do dyspozycji klientów banków zostanie postawionych ponad 120 mld zł preferencyjnych zabezpieczeń kredytowych ze środków krajowych i unijnych"

podkreśla dr Przemysław Barbrich, dyrektor Zespołu Komunikacji i PR Związku Banków Polskich.

Z informacji ZBP wynika, że 18 banków komercyjnych i oba zrzeszenia banków spółdzielczych (BPS i SGB) uruchomiły możliwość odnawiania, wydłużania lub udzielania nowych kredytów z antykryzysowym zabezpieczeniem spłat kredytów. - Przedsiębiorstwa mikro, małe i średnie firmy, mogą skorzystać z bezprowizyjnego zabezpieczenia w wysokości do 80% kwoty kredytu, o wydłużonym okresie zabezpieczenia do 39 miesięcy dla kredytów obrotowych. Kredyty takie są dostępne dla przedsiębiorstw, które na 1 lutego br. nie miały zaległości w US i ZUS. Szacunki wskazują, że do końca 2020 roku może zostać udzielonych w ten sposób ponad 20 mld zł nowych kredytów – informuje rzecznik ZBP. – Dziewięć banków komercyjnych i oba zrzeszenia banków spółdzielczych udzielają też kredytów objętych 80% gwarancjami BGK o okresie do 99 miesięcy, zabezpieczonych regwarancjami Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (EFI). Banki i instytucje z grup bankowych oferują finansowanie z bezpłatnymi gwarancjami EFI – wyjaśnia. Dodaje, że ponadto banki i bankowe spółki leasingowe zamierzają w ciągu najbliższych tygodni wesprzeć przedsiębiorstwa oraz jednostki samorządu terytorialnego przy pomocy wielu innych narzędzi (bieżące informacje na ten temat są publikowane na stronie https://www.zbp.pl/).

A jak to wygląda w przypadku poszczególnych banków? Z naszych informacji wynika, że oferta jest coraz bogatsza – i to zarówno w bankach państwowych jak i prywatnych. 

Największy polski bank - PKO Bank Polski udostępnił swoim klientom firmowym Portfelową Linię Gwarancyjną z Funduszu Gwarancji Płynnościowych o łącznej wartości 18 mld zł – to najwięcej spośród wszystkich banków.

"Staramy się poszukiwać i wdrażać rozwiązania, które ułatwią naszym klientom funkcjonowanie w tym trudnym dla wszystkich czasie. Część proponowanych działań wynika ze zmian w aktualnej ofercie banku, część to efekt realizacji rozwiązań przygotowanych przez rząd"

podkreśla Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP.

Fundusz Gwarancji Płynnościowych ma na celu pomoc średnim i dużym przedsiębiorstwom dotkniętym skutkami pandemii, które z powodu sytuacji gospodarczej potrzebują dodatkowego wsparcia płynnościowego. - Gwarancje obejmują kredyty obrotowe przeznaczone na zabezpieczenie płynności finansowej. Maksymalna kwota finansowania dla jednego przedsiębiorstwa objętego gwarancją wynosi 250 mln zł, ale nie może przekroczyć dwukrotności rocznego funduszu wynagrodzeń lub 25% łącznych obrotów – informuje Katarzyna Ewert-Gandzel z Centrum Prasowego PKO BP. - Okres gwarancji to maksymalnie 27 miesięcy. Wniosek klient może złożyć u doradcy PKO BP, bank pracuje nad udostępnieniem go w wersji online w serwisie transakcyjnym.

Również Bank Pekao S.A. udostępnia Portfelową Linię Gwarancyjną z Funduszu Gwarancji Płynnościowych. Limit przydzielony Bankowi Pekao na wspomniane działania wynosi 15 mld zł. Ale na tym nie koniec.

"W celu wsparcia naszych klientów pracujemy nad programami, które wykorzystują zarówno krajowe środki publiczne, jak i fundusze europejskie. Są to programy gwarancyjne dla firm każdej wielkości: mikro, małych, średnich i dużych. Pracujemy nad dopłatami do odsetek, subwencjami w ramach tarczy PFR czy tanimi liniami kredytowymi na finansowanie obrotowe w ramach programów dla poszczególnych województw. Możliwości jest bardzo wiele, a my analizujemy każdą z nich, aby pomóc naszym klientom. Szykujemy się do uruchamiania kolejnych programów wsparcia we współpracy z BGK oraz z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym"

podkreśla Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Zarządu Banku Pekao S.A., nadzorująca Pion Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Jak informuje Marcin Herman, rzecznik prasowy Alior Banku, bank, obok oferty przygotowanej w ramach wsparcia państwowego – takich jak Funduszu Gwarancji Płynnościowych - udostępnia przedsiębiorcom też inne instrumenty. Jednym z nich jest zdalna wymiana dokumentów. 

"Alior Bank udostępnia klientom korporacyjnym oraz z sektora MŚP bezpieczną obsługę dokumentów za pośrednictwem rozwiązań cyfrowych. Umożliwiają one zdalne, bez konieczności wizyty w oddziale, podpisywanie umów ramowych, kredytowych, umów produktów transakcyjnych, aneksów, dokumentów finansowych firmy oraz dyspozycji posprzedażowych."

informuje rzecznik

Zdalna obsługa przedsiębiorców jest możliwa dzięki wykorzystaniu podpisu kwalifikowanego zaprojektowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji.

"Stan pandemii wymaga od nas wyjątkowych środków ostrożności, w tym ograniczania osobistych spotkań. Aby zminimalizować zagrożenie zakażenia koronawirusem, staramy się zapewnić naszym klientom i pracownikom bezpieczne sposoby kontaktu. Dzięki cyfrowej autoryzacji dokumentów i możliwości ich zdalnej wymiany, umożliwiamy przedsiębiorcom szybkie i wygodnie bankowanie, bez konieczności odwiedzania oddziału"

mówi Marek Sołtysiak, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Biznesowego w Alior Banku.

Wymiana dokumentów z podpisem kwalifikowanym między przedsiębiorcą a Alior Bankiem może się odbywać za pośrednictwem e-maila lub bankowości elektronicznej BusinessPro.

Bogatą ofertę wsparcia mają też panki prywatne. Jak poinformowała Ewa Szerszeń z Biura Prasowego ING Banku Śląskiego, ten bank jako pierwszy udostępniał Portfelową Linię Gwarancyjną z Funduszu Gwarancji Płynnościowych (PLG FGP) we współpracy z BGK. Bankowi został przyznany limit w wysokości 13 mld złotych do wykorzystania na gwarancje do kredytów obrotowych.

"Z nowego instrumentu mogą skorzystać firmy będące klientami banku"

zaznacza Michał Bolesławski, wiceprezes ING Banku Śląskiego odpowiedzialny za Pion Klientów Biznesowych.

W ofercie ING są też inne produkty pomocowe – bank m.in. nie zbada aktywności na Kontach Direct dla Firmy w maju i czerwcu.

"Tym samym przedsiębiorcy nie zapłacą za prowadzenie rachunku przez kolejne dwa miesiące"

wyjaśnia Szerszeń.

Konto Direct dla Firmy jest prowadzone bezpłatnie pod warunkiem, że jego posiadacz aktywnie z niego korzysta, czyli w poprzednim miesiącu wykona przelew do ZUS albo do US lub na konto wpłynie min. 2 000 złotych.

"Bank od kwietnia br. nie bada warunku aktywności co oznacza, że przedsiębiorca nie ponosi opłaty w wysokości 9 zł od maja aż do lipca. Dodatkowo, posiadacze rachunku Konto Direct dla Firmy nie poniosą opłaty w wysokości 0,90 zł za przelewy internetowe krajowe w złotych, w tym za przelewy split payment (z wyjątkiem Express ELIXIR, BlueCash i SORBNET) oraz przelewy internetowe w euro na terenie SEPA (za wyjątkiem opłaty za tryb pilny)"

zaznacza Szerszeń.

Pomoc dla firm oferuje też w Santander Bank Polska – ma m.in. 13 mld złotych dodatkowego finansowania dla średnich i dużych firm zabezpieczone gwarancją BGK.

"Dla małych i średnich firm od 19 marca br. wprowadziliśmy też możliwość wnioskowania o karencję w spłacie kapitału kredytów ratalnych na 3 lub 6 miesięcy - do wyboru przez klienta"

informuje Artur Sikora, dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu Snatandera.

"Zawieszony kapitał zostanie rozłożony proporcjonalnie na pozostały okres kredytowania, przy czym ostateczny termin spłaty kredytu nie zmieni się. W okresie karencji klient płaci tylko raty odsetkowe. Wnioski można składać przez telefon, wkrótce będzie to też możliwe w bankowości internetowej"

dodaje.

Podobne rozwiązania dla klientów indywidualnych oferują tez inne banki. Warto więc zaglądać na strony internetowe swoich banków, by uzyskać bieżące informacje o specjalnych ofertach na czas pandemii. Można też ustawić sobie automatyczne powiadamianie – newslettery trafiające prosto na naszego maila proponuje większość banków. 

Autor
Źródło