Co czwarta firma z sektora MŚP kupi samochód w 2021 roku

Firmy nie dają się pandemii – 25 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy kupi przynajmniej jeden samochód. Najpopularniejszą metodą finansowania zakupu firmowego auta będzie w przyszłym roku leasing (58 proc.), zaś kupno za gotówkę deklaruje 28 proc. firm, wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services.

Czy pandemia zmienia plany działających w Polsce firm z sektora MŚP związane z zakupem samochodów? Z badań wynika, że nieznacznie. Żaden z przedsiębiorców nie rezygnuje z nabycia firmowego pojazdu, a aż 58 proc. z nich jednoznacznie deklaruje, że pandemia nie wpłynęła na te plany. Niecała 1/3 rozważa jedynie odsunięcie zakupu w czasie. Co ciekawe, zaledwie 4 proc. firm zdecyduje się na zakup tańszego auta. Niemal wszystkie badane przedsiębiorstwa planują zakup maksymalnie 5 samochodów: 58 proc. zamierza powiększyć park maszyn o jedno auto, a 40 proc. kupi od 2 do 5 pojazdów.

– Przedsiębiorcy oceniają, że pandemia nie wpływa negatywnie na ich nastroje związane z zakupem samochodów. To bardzo ważna informacja dla polskiego rynku motoryzacyjnego. – mówi Daria Zielaskiewicz, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.

– Jednocześnie jest to naturalny kierunek w zmienionej biznesowej rzeczywistości. Z jednej strony, firmy walczą o utrzymanie się na rynku i odzyskanie jak najwyższego poziomu sprzedaży towarów i usług, a samochód dla większości branż jest do tego niezbędnym narzędziem. Z drugiej strony – auto to najbezpieczniejszy środek transportu ze względu na możliwość izolacji od otoczenia.

dodaje ekspertka VWFS.

Jakie samochody planują kupić polskie firmy? Zdecydowana większość ankietowanych (80 proc.) zamierza nabyć nowe auto, a zaledwie co piąta wybierze używane. Duża popularność pojazdów fabrycznie nowych jest zrozumiała: samochód w firmie ma za zadanie pracować, musi więc być w pełni sprawny, a przy tym relatywnie tani w utrzymaniu. Auto z salonu dealerskiego ma gwarancję producenta i rzadsze interwały przeglądów, a przy tym jest zwykle wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym bardziej oszczędny silnik niż w starszych modelach. To daje poczucie niezawodności samochodu i ogranicza koszty. 

Czego firmy oczekują po samochodzie? Pełnej mobilności. Biorąc samochód w leasing – na przykład na 3 lub 4 lata – przedsiębiorcy zapewniają sobie spokojny sen, ponieważ jest to okres, w którym sprawność auta jest największa, a koszty jego eksploatacji, przeglądów czy napraw są najniższe. – wyjaśnia Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services. – Dla firm ograniczanie kosztów jest jednym z biznesowych celów. W badaniu znajdujemy potwierdzenie: 60 proc. ankietowanych oczekuje dołączenia do finansowania leasingiem pakietu serwisowego, jako najważniejszej usługi dodatkowej. – uzupełnia Daria Zielaskiewicz. 

Jaki budżet ankietowane firmy planują przeznaczyć na zakup samochodów? Niemal połowa (44 proc.) deklaruje zakup auta z przedziału 50-100 tys. zł, a 26 proc. zaakceptuje o 50 tys. więcej. Prawie ¼ (24 proc.) ankietowanych przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw zdecyduje się na auto kosztujące powyżej 200 tys. zł. 

– Z naszego doświadczenia wynika, że biznesowi nabywcy w dużej mierze wybierają lepiej wyposażone samochody, szczególnie przy leasingu z niskimi ratami VWFS. Wówczas koszt dodatkowych pakietów, wyższej wersji (na przykład z mocniejszym silnikiem) lub pojedynczych elementów doposażenia, w przypadku takiego finansowania rozkłada się na miesięczne raty. W firmowym budżecie jest więc mało odczuwalny, a na co dzień daje więcej komfortu i przyjemności w korzystaniu z samochodu. – podkreśla Daria Zielaskiewicz.

Wysoki odsetek przedsiębiorców chcących kupić auta z wyższej półki cenowej zdecydowanie odróżnia firmy od nabywców indywidualnych. Z badań przeprowadzonych na zlecenie VWFS w listopadzie br. wśród osób prywatnych wynika, że aż 83 proc. z nich planuje zmieścić się w budżecie nieprzekraczającym 50 tys. zł.

– Taka różnica w odpowiedziach klientów prywatnych i firmowych wynika z zasobności portfela, ale i z rodzaju samochodów. Klienci prywatni celują w pojazdy używane, a firmy – w nowe, wskazują wyniki badania. Dodatkowo przedsiębiorstwa zwykle kupują droższe auta, korzystając m.in. z możliwości odliczenia podatku VAT. Osoby prowadzące biznes przekonały się już także do leasingu z niskimi ratami, którego atuty indywidualni kupujący dopiero poznają. – wyjaśnia Daria Zielaskiewicz.

Volkswagen Financial Services już siedem lat temu wprowadził na rynek leasing z niskimi ratami. Możliwość spłacania za samochód rat czasem nawet o połowę niższych niż przy klasycznym leasingu oraz zagwarantowany zwrot auta na koniec umowy, to odpowiedź na rosnące ceny pojazdów. Dla firm rachunek ekonomiczny jest prosty: skoro i tak co 3-4 lata wymieniają samochody na nowe, to wolą spłacać co miesiąc stosunkowo niskie raty, a gotówką obracać dla maksymalizacji zysków.

Pandemia sprawiła, że zakup samochodu w leasingu z niskimi ratami stał się jeszcze bardziej atrakcyjny. Wpłynęła też na przyspieszenie procesu przenoszenia sprzedaży do sieci, naturalnym kierunkiem było więc wprowadzenie internetowych auto sklepów. – Pierwszy wirtualny salon samochodowy powstał w Polsce jeszcze przed pandemią – uruchomiła go SKODA w bliskiej współpracy z Volkswagen Financial Services. W ostatnim czasie również inne popularne marki – SEAT i Volkswagen – razem z VWFS zaprezentowały swoje internetowe platformy. W każdym z tych sklepów przedsiębiorcy i klienci prywatni mogą sfinansować samochody naszym leasingiem, w tym leasingiem konsumenckim. – opisuje Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services.

Z badania wynika, że zakup aut online spotkał się z uznaniem wśród przedsiębiorców, którzy cenią sobie innowacyjność. 23 proc. z nich deklaruje, że kupi auto przez Internet. Lepsza oferta, szybkość oraz wygoda to, zdaniem osób prowadzących biznes, największe zalety takiej formy sprzedaży.

– Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą” VWFS to dla naszego rynku motoryzacyjnego dobry znak, mimo wciąż trwającej pandemii. Wskazują na pozytywne nastawienie polskich przedsiębiorców, dla których samochody to biznesowa konieczność. – reasumuje Daria Zielaskiewicz, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.

Badanie zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services. Pod koniec listopada 2020 roku ponad 200 decydentów odpowiedzialnych za zakup samochodów w firmach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw odpowiedziało na pytania dotyczące nie tylko aktualnej oceny sytuacji gospodarczej kraju i własnej sytuacji finansowej, ale i wpływu pandemii na ich plany związane z zakupem samochodu dla firm.

Skomentuj artykuł: