Rośnie zaangażowanie polskich firm w Niemczech

Polskie firmy coraz mocniej angażują się na rynku niemieckim - przekonywał podczas środowego spotkania z przedsiębiorcami wiceminister rozwoju Wojciech Murdzek. Zachęcał naszych przedsiębiorców do przejmowania firm niemieckich, których właściciele nie mają sukcesorów.

W Niemczech jest bardzo duża grupa firm rodzinnych, często z bardzo długą tradycją i ugruntowaną pozycją na rynku, "które są konfrontowane z problemami związanymi ze zmianami demograficznym" - mówił wiceszef resortu rozwoju, który uczestniczył w środowej konferencji "Fuzje i przejęcia w Niemczech szansą na ekspansję polskich firm", zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju oraz Bank Gospodarstwa Krajowego.

Polskie firmy, jak podkreślił, mogą wykorzystać szansę, jaką daje m.in. wystawianie na sprzedaż działających firm niemieckich, których właściciele nie mają sukcesorów.

"Wiele firm niemieckich ma dobrą pozycję na rynkach zagranicznych, zaangażowanie kapitałowe w takie przedsiębiorstwa to nie tylko okazja do podboju rynku niemieckiego, ale też innych rynków zagranicznych" - wskazał.

Murdzek zaznaczył, że jeszcze do niedawna "cieszyliśmy się głównie z inwestycji firm niemieckich w Polsce" - np. takich, jak fabryka Mercedesa w Jaworze. "Nowym trendem jest coraz większe zaangażowanie naszych firm na rynku niemieckim" - powiedział.

Przedstawiciel resortu rozwoju ocenił, że problemem sukcesji, z jakim zmagają się przedsiębiorcy niemieccy narasta. Wyjaśnił, że aby mu sprostać, federalna administracja niemiecka stworzyła internetową platformę ofert sprzedaży firm pod nazwą "nexxt-change", która ułatwia znalezienie spółki do przejęcia.

Według ministerstwa polscy przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na ekspansję, głównie na rynki europejskie. Trafia tam 90 proc. inwestycji naszych firm, a Niemcy to jeden z najważniejszych rynków, na którym działa obecnie ok. 2 tysięcy polskich firm.

Organizatorzy konferencji podkreślili, że instytucje, takie jak resort rozwoju, Grupa PFR, Bank Gospodarstwa Krajowego czy Polska Agencja Inwestycji i Handlu mają instrumenty m.in. w zakresie wsparcia doradczego, finansowego i ubezpieczeniowego, które taką ekspansję zabezpieczają i ułatwiają.

W środowym spotkaniu z inwestorami uczestniczyli m.in. eksperci Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, a także firmy, które działają na zagranicznych rynkach.

Źródło

Skomentuj artykuł: