Kiedy Polacy najchętniej robią zakupy on-line? Odpowiedź niektórych może zaskoczyć...

Jak wynika z danych firmy Blue Media, w 2019 r. 29 proc. e-zakupów polskich internautów zostało zrealizowanych między godzinami 6 a 12, a 35 proc. pomiędzy 12 a 19. Dlatego można postawić tezę, że nawet połowa zakupów w sieci jest dokonywana w godzinach pracy. Polacy wyróżniają się pod tym względem na tle innych krajów, których mieszkańcy na zakupy on-line zdecydowanie częściej wybierają godziny wieczorne.

Według raportu World Global Online Shopper, który powstał na podstawie odpowiedzi 19 tysięcy respondentów z pięciu kontynentów, większość osób w czasie pracy ogranicza swoją aktywność zakupową. W godzinach przedpołudniowych mieszkańcy krajów, w których przeprowadzono badanie, dokonują zakupów prawie dwa razy rzadziej niż Polacy (16 proc. wobec 29 proc.). Również w godzinach popołudniowych internauci z innych krajów kupują rzadziej niż Polacy (30 proc. wobec 35 proc.). Dla zagranicznych internautów czas wolny od pracy, między godziną 18 a 24, jest zdecydowanie najpopularniejszą porą doby na zakupy.

Analizując zestawienie godzinowe dokonanych transakcji, widoczne są dwa momenty szczytowe zainteresowania zakupami on-line.

Najpopularniejszą porą na zakupy (wybieraną przez 6 proc. Polaków) są okolice godziny 11. Drugi moment kulminacyjny przypada na czas po pracy, około godziny 20. Wbrew pozorom, ulubionym dniami na e-zakupy wcale nie są sobota i niedziela. Piątek również wypada relatywnie słabo. W weekend (w sobotę i niedzielę) dochodzi do 20 proc. transakcji.

Najczęściej zakupy są realizowane w poniedziałek. Z każdym kolejnym dniem aż do soboty, liczba transakcji systematycznie spada. Również pod tym względem różnimy się od mieszkańców innych krajów. Np. niedziela jest ulubionym dniem tygodnia na e-zakupy wśród Brytyjczyków i Amerykanów. 
 

- W sobotę statystycznie śpimy najdłużej. Czy to wpływa na spadek sprzedaży w weekend? Nie, po prostu nie ma nas w pracy i nie siedzimy przed komputerem, a w telefonie zamiast filtrować zakupowe aplikacje raczej zaspokajamy swoją ciekawość informacyjną. Z punktu widzenia e-commerce i operatora płatności w weekend występuje inne, bardzo ważne zjawisko. Systematyczny  brak dostępności bankowości internetowej, co skutkuje niedostępnością różnych metod płatności. W tym kontekście integrując płatności osadzone bezpośrednio w koszyku sklepu, warto zadbać o mechanizm odpytywania swojego operatora płatności o aktualną na dany moment wyboru listę metod płatności

komentuje  Krystian Wesołowski  z  firmy  Blue Media

Skomentuj artykuł: