Kobiecy sport najsilniejszym trendem w biznesie sportowym w 2020

W 2019 r. oczy kibiców wiele razy były skupione na sporcie w wydaniu kobiet. Telewizyjne relacje z Mistrzostw Świata kobiet w piłce nożnej oglądał rekordowy miliard widzów, pojawiło się wiele młodych gwiazd, ale dojrzali sportowcy, tacy jak Serena Williams, nadal byli inspiracją dla wielu osób. Jak przewidują w raporcie „2020 Sports industry outlook” eksperci firmy doradczej Deloitte, biznes zaczął postrzegać zawodowy sport kobiet jako potężną platformę różnorodności, integracji i szans na zysk.

Rozmach wokół rozgrywek kobiet w minionym roku otworzył nowe możliwości dla tworzenia lig zawodowych, franczyzy, sponsorów oraz wpłynął na wzrost sprzedaży biletów. Doskonale widać to na przykładzie rozgrywanych na francuskich stadionach meczów Mistrzostw Świata w piłce nożnej pań, gdzie jak podała FIFA w telewizji mecze obejrzało 1,12 mld widzów, bijąc tym samym rekord tej imprezy. Mecz finałowy obserwowało ponad 260 mln osób.

Świat sportu profesjonalnego, kręci się wokół pieniędzy. Organizacje sportowe i sponsorzy nie powinny dłużej czekać i jeszcze w tym roku rozważyć rzucenie mocniejszego światła na kobiece rozgrywki. Podwojenie inwestycji może być motorem wzrostu, który przyniesie korzyści nie tylko ligom i franczyzobiorcom, ale również samym kobietom decydującym się na sportowe zawodowstwo

mówi Przemysław Zawadzki, Partner Associate, lider Grupy Sportowej w Deloitte.

Ekspert dodaje, że ruch jest także po stronie nadawców telewizyjnych, którzy poprzez lepszą ekspozycję sportu kobiet mogą zwiększyć zainteresowanie nim, a co za tym idzie przyczynić się do zwiększenia wartości transakcji.

Zdaniem specjalistów z Deloitte rok 2020 przyniesie zawodniczkom wiele nowych możliwości. Producenci zainspirowani sukcesami takich sportsmenek jak Naomi Osaka (22 lata), sensacyjna triumfatorka wielkoszlemowego US Open czy złota medalistka olimpijska w snowboardzie Chloe Kim (19 lat) wprowadzą na rynek wiele produktów i usług dla młodych zawodniczek i amatorek.

Inna prognoza dotyczy większego wsparcia dla całorocznych sportów z udziałem pań, takich jak koszykówka i siatkówka czy piłka ręczna. Wzrośnie także liczba sponsorów na profesjonalnych imprezach sportowych, którzy będą zwiększać swoje wsparcie i zainteresowanie szczególnie lekką atletyką.

Kobiety coraz śmielej zaznaczają swoją obecność w zdawałoby się męskim świecie futbolu. Doskonale widać to nad Wisłą, gdzie szczególnie wśród kobiet piłka zyskuje na popularności. Z przeprowadzonego w ub.r. badania firmy Kantar Media na zlecenie UEFA wynika, że 63 proc. Polek interesuje się tym sportem i związanymi z nim wydarzeniami. To imponujący wynik przy 35 proc. średniej europejskiej. Mając to na uwadze, PZPN inwestuje w promocję oraz rozwój kobiecego futbolu. W ubiegłym roku zarząd federacji podjął decyzję, że począwszy od sezonu 2019/20 będzie przeznaczał kwotę ponad 7 mln zł na sezon na reorganizację systemu kobiecych rozgrywek, zarówno seniorskich jak i młodzieżowych oraz na plan rozwoju projektów związanych z kobiecą piłką.

- Jedna z wprowadzonych zmian to zmniejszenie niemal o połowę, z 84 do 48, liczby klubów kobiecych na szczeblu centralnym. Chodziło o to, by zwiększyć poziom rywalizacji. Mieliśmy i nadal mamy jedną z najbardziej rozbudowanych struktur rozgrywek ligowych w Europie, nieadekwatną do liczby piłkarek. Dla porównania w Niemczech jest 21 klubów na szczeblu centralnym, a poziom gry zdecydowanie wyższy

mówi Maciej Sawicki, sekretarz generalny PZPN.

Zdaniem ekspertów Deloitte wzrost popularności kobiecych dyscyplin jest jednym z pięciu trendów jakie w 2020 roku wpłyną na sportowy ekosystem. W czołówce ponownie jest e-sport. Oczekuje się, że w ciągu tego roku światowy rynek sportów elektronicznych wygeneruje 1,5 mld dol. przychodów, a widownia będzie liczyła 600 milionów fanów.

Trendem, który co roku pojawia się w naszych raportach jest rozwój technologii i jej wpływ na świat sportu. W 2020 r. wprowadzenie technologii bezprzewodowej 5G może zmniejszyć opóźnienia w transmisji dla kibiców zarówno w domu, jak i na stadionach

dodaje Zawadzki.
Źródło

Skomentuj artykuł: