Koronawirus uderza w przemysł motoryzacyjny. Brak części, wstrzymana produkcja

Duża liczba chińskich fabryk pozostaje nadal zamknięta, nawet gdy miliony ludzi powróciło już do pracy po przedłużeniu, z powodu koronawirusa, księżycowego Nowego Roku. Ma to niestety wpływ na drugą co do wielkości gospodarkę na świecie oraz światowe łańcuchy dostaw.

Spora część koncernów motoryzacyjnych stoi obecnie w obliczu zagrożenia niedoborem części. Istnieją również obawy dotyczące dostaw produktów Apple w związku z ciągłymi zakłóceniami dostaw.

Pracodawcom w Chinach nakazano zamkniecie zakładów po corocznych wakacjach noworocznych w ramach prób powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa. Dla części firm ograniczenia te zostały już usunięte, chociaż kilku głównych producentów nadal pozostaje zamkniętych.

Foxconn, który jest głównym dostawcą Apple'a, jeszcze nie otworzył swojej największej chińskiej fabryki. Władze dzielnicy Longhua w Shenzhen, w której znajduje się zakład, oznajmiły, że produkcja zostanie wznowiona, gdy tylko urzędnicy zakończą kontrole w obiekcie.

Nasze zespoły w każdym z naszych zakładów w Chinach ściśle współpracują z odpowiednimi agencjami samorządowymi, wdrażając harmonogramy produkcji po noworocznej przerwie

oznajmił rzecznik firmy.

W ubiegłym tygodniu, gdy Foxconn starał się o zezwolenie na wznowienie operacji, oświadczył, że setki tysięcy pracowników w jego fabrykach będą nosić maski chirurgiczne, aby zapobiec infekcji, będą też regularnie kontrole temperatury ich ciała.

Kilku głównych producentów samochodów i części do nich również z powodu epidemii przedłużyło przerwy w działalności. Nissan i PSA, które tworzą marki Peugeot i Citroen, poinformowały, że ich fabryki pozostaną zamknięte do piątku.

VW, BMW, Toyota i Honda oświadczyły, że planują wznowić produkcję w chińskich zakładach w przyszłym tygodniu.

W tym samym czasie francuski producent części samochodowych Valeo będzie miał zamknięte zakłady w Wuhan co najmniej do13 lutego.

Zdaniem analityków ponieważ wielu producentów części samochodowych w Chinach pozostaje zamkniętych, wirus prawdopodobnie szczególnie mocno uderzy w światowy przemysł motoryzacyjny.

Prowincja Hubei, w której najprawdopodobniej wybuchła epidemia, jest nadal zamknięta. Swoje fabryki w tym regionie mają: Honda, General Motors i Dongfeng Motor. Jeden z dwóch chińskich zakładów joint venture Hondy znajduje się w stolicy prowincji Hubei w Wuhan.

W ubiegłym tygodniu południowokoreański Hyundai stał się pierwszym znaczącym producentem samochodów, który wstrzymał produkcję poza Chinami z powodu braku części dostarczanych przez chińskie fabryki.

Fiat Chrysler ostrzegł również, że być może będzie musiał z tego samego powodu zawiesić produkcję w Europie.

W piątek Suzuki poinformowała, że może zacząć pozyskiwać części spoza Chin w obawie, że wybuch może zakłócić produkcję w Indiach.

Źródło

Skomentuj artykuł: