Londyn stawia na ekologię. Paliwo E10 stanie się standardem.

Zgodnie z propozycjami rządowymi zmiana ma nastąpić od 2021 r. W ramach tych planów bardziej ekologiczna benzyna, zawierająca 10% bioetanolu, stanie się standardową ofertą na stacjach benzynowych.

Zdaniem ekspertów około 3 proc aut na Wyspach, czyli około 700 000 samochodów, nie nadaje się do tankowania tego paliwa. 
Departament Transportu (DfT) poinformował, że zmiana może obniżyć emisję dwutlenku węgla w gałęzi transportowej o 750 000 ton rocznie - co odpowiada zanieczyszczeniom powodowanym przez 350 000 samochodów.
Zwykła benzyna sprzedawana obecnie w Wielkiej Brytanii to E5, zawierająca do 5% bioetanolu.
E10 jest obecnie z powodzeniem stosowany w innych krajach, takich jak: Belgia, Finlandia, Francja czy Niemcy.
Większość obecnie używanych pojazdów może tankować E10, ale około 700 000 - 3% wszystkich aut – nie. E5 będzie nadal sprzedawany, ale tylko w wyższej liczbie oktanowej „super”.
Plany te upubliczniono miesiąc po tym, jak Boris Johnson potwierdził zamiar wycofania nowych samochodów benzynowych, wysokoprężnych i hybrydowych do 2035 roku.

„Następne 15 lat będzie absolutnie kluczowe dla ograniczenia emisji z naszych dróg, ponieważ wszyscy zaczniemy odczuwać korzyści z przejścia na przyszłość bezemisyjną. Ale zanim samochody elektryczne staną się normą, chcemy dzisiaj skorzystać z możliwości obniżenia emisji CO2. Ta niewielka zmiana na benzynę zawierającą bioetanol pomoże kierowcom w całym kraju zmniejszyć wpływ każdej podróży na środowisko”

powiedział sekretarz transportu Grant Shapps

Steve Gooding, dyrektor Fundacji RAC, powiedział, że niektóre niekompatybilne samochody to przeważnie „starsze, codziennie używane auta, głównie przez osoby o niższych dochodach”

Dodał, że tam, gdzie dostępne jest paliwo E10, będzie ono prawdopodobnie kosztowało więcej niż dziś „co może być problemem dla właścicieli starszych samochodów przyzwyczajonych do tankowania pod lokalnym supermarketem”.

Źródło

Skomentuj artykuł: