Największy polski bank przyśpiesza rozwój w Metaverse. PKO Bank Polski europejskim liderem cyfrowej bankowości
PKO Bank Polski, największy polski bank, a jednocześnie lider cyfrowej transformacji sektora bankowego, zapowiada przyśpieszenie rozwoju w Metaverse. Bank pozytywnie ocenia pierwsze doświadczenia zdobyte na platformie Decentraland, gdzie jest obecny od 2022 roku i gdzie niedawno zorganizował Wirtualne Targi Pracy – jedno z pierwszych tego typu wydarzeń na świecie. Obecnie poszukuje firm, które posiadają odpowiednie doświadczenie technologiczne i podejmą współpracę w zakresie tworzenia i utrzymania wirtualnych przestrzeni oraz projektowania rozgrywek na platformach gamingowych i klasy Metaverse.
Metaverse, zwany też metawersum lub metaświatem, staje się kolejnym środowiskiem, w którym instytucje i firmy powinny być obecne, aby móc prowadzić interakcje ze swoimi partnerami i klientami. Jest to swoiste pogranicze świata wirtualnego i świata rzeczywistego, umożliwiające wielozmysłowe doświadczenia użytkowników dzięki zastosowaniu nowych urządzeń podłączonych do internetu. Ta cyfrowa platforma nowej generacji, łącząca takie technologie jak rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona, blockchain, sztuczna inteligencja i inne, pozwala użytkownikom poruszać się po świecie cyfrowym w sposób bardziej immersyjny niż dostępny we współczesnych platformach internetowych czy mobilnych.
PKO Rotunda w metaświecie
Obecnie Metaverse wykorzystywany jest głównie jako środowisko dla gier komputerowych. Obserwowana aktywność największych globalnych firm technologicznych z całego świata w obszarze tworzenia nowych rozwiązań dla Metaverse zwiększa jednak szanse na szybki wzrost popularności platformy i wykorzystanie jej do realizacji celów biznesowych. Szanse, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowej platformy nowej generacji, dostrzega PKO Bank Polski, będący liderem technologicznym krajowego sektora bankowego i jednym z największych pracodawców w Polsce. Bank realizuje wiele projektów technologicznych, m.in. w obszarach takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, data mining, cloud computing czy blockchain.
Bank od 2022 roku jest obecny na platformie Decentraland, gdzie jako pierwsza instytucja bankowa w Polsce uruchomił swoją wirtualną placówkę – cyfrową kopię warszawskiej PKO Rotundy. Oddział pełni rolę cyfrowego laboratorium służącego rozwojowi narzędzi dedykowanych obszarowi Metaverse. Bank testuje za jego pośrednictwem różne formy zaangażowania użytkowników oraz buduje know-how w zakresie obecności w świecie wirtualnym.
Pierwsze wirtualne targi pracy w Metaverse
W ostatnim czasie wirtualna PKO Rotunda została wyposażona m.in. w moduł streamingu, który łączy świat wirtualny z rzeczywistym i umożliwia udział, z poziomu platformy Decentraland, w wydarzeniach transmitowanych online. W połowie kwietnia odbył się pierwszy streaming konferencji Future Crunch 2023, podczas którego osoby mogły uczestniczyć w wydarzeniu w Wirtualnej PKO Rotundzie. Kolejnym krokiem było stworzenie w pełni wirtualnego wydarzenia. Zostało to zrealizowane podczas zorganizowanych pod koniec maja przez PKO Bank Polski pierwszych w kraju i jednych z pierwszych na świecie wirtualnych targów pracy #PKOBankTalentów.
Targi dedykowane były zarówno osobom dopiero wchodzącym na rynek pracy, jak i bardziej doświadczonym specjalistom z różnych dziedzin. – Kiedy w 2022 roku uruchamialiśmy naszą pierwszą placówkę w Metaverse, zapowiadaliśmy, że jednym z kolejnych kroków będzie wykorzystanie jej na potrzeby onboardingu pracowników. Pół roku od tego wydarzenia zapowiedzi wchodzą w etap realizacji. Cały czas uczymy się światów wirtualnych i systematycznie budujemy know-how w tym zakresie. W przyszłości będziemy chcieli wykorzystać tę wiedzę i doświadczenie do budowania relacji z najmłodszymi klientami banku. Przygotowujemy się również do przyśpieszenia rozwoju w Metaverse – podkreśla Katarzyna Dziwulska, dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.
Nowa forma kontaktu z kandydatami do pracy
Dzięki wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych uczestnicy Wirtualnych Targów Pracy #PKOBankTalentów, niezależnie od miejsca, w którym fizycznie się znajdowali, mogli spotkać się w przestrzeni wirtualnej i zobaczyć, jak funkcjonuje bank. Mogli wziąć też udział w prezentacjach bankowych ekspertów dotyczących sztucznej inteligencji, robotyzacji, analizy danych, IT czy HR oraz porozmawiać z pracownikami z różnych obszarów banku i przekonać się, jak wygląda praca w dużej, nowoczesnej organizacji. Jak mówi Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika, PKO Banku Polskim stale poszukuje „nowych form kontaktu z kandydatami”. W jej ocenie, Wirtualne Targi Pracy #PKOBankTalentów umożliwiają "wyjście naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi, którzy chcą mieć wybór, a co poświęcają swój czas".
Na uczestników targów czekały także wskazówki i porady dotyczące budowania ścieżki kariery w oparciu o kompetencje przyszłości, mogli też dowiedzieć się, jak napisać dobre CV, przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej oraz zrobić dobre pierwsze wrażenie. Osoby zainteresowane pracą lub stażem w banku mogły zapoznać się z aktualnymi ofertami. Miały także możliwość pozostawienia swojego CV i zaaplikowania na wybrane stanowiska. Dzięki nowoczesnemu podejściu do kwestii pracowniczych i wdrażanym rozwiązaniom w zakresie rekrutacji, onboradingu, etyki czy digital HR, PKO Bank Polski corocznie wygrywa w prestiżowych rankingach oceniających firmy pod kątem środowiska pracy. Bank oferuje stabilne zatrudnienie, bogaty pakiet benefitów, a także ofertę rozwojową i wspieranie pracowniczych pasji. Praca w organizacji oznacza możliwość wzięcia udziału w ambitnych projektach, które realnie kształtują bankowość w Polsce.
Rozwój aktywności na platformach gamingowych
Obecnie PKO Bank Polski poszukuje firm do współpracy w zakresie planowanego rozwoju na platformach gamingowych, takich jak Fortnite czy Roblox. Bank chce utworzyć w tych miejscach dedykowane serwery, gdzie znajdzie się interaktywna przestrzeń edukacyjno-rozrywkowa dla dzieci i młodzieży. Będzie ona aktywnie angażować użytkowników do realizacji misji i zadań, a jej częścią będą gry scenariuszowe, uwzględniające elementy takie jak edukacja finansowa, edukacja ekologiczna oraz wartości ważne dla PKO Banku Polskiego.
Po pierwszych, bardzo dobrych doświadczeniach związanych z obecnością na platformie Decentraland bank chce dalej rozwijać swoją wirtualną PKO Rotundę i zwiększać jej atrakcyjność.
Poszukuje w tym celu firm zainteresowanych współpracą, które na co dzień będą wspierały zespół bankowych ekspertów w animowaniu przestrzeni oraz w tworzeniu i wdrażaniu kolejnych narzędzi pozwalających dalej budować zaangażowanie użytkowników. PKO Bank Polski widzi również przestrzeń do współpracy z zewnętrznymi dostawcami np. w zakresie nabycia wirtualnej działki czy zaprojektowania przestrzeni dostosowanej do specyfiki platformy The Sandbox i wsparcia w jej utrzymaniu.
– Nasze dotychczasowe doświadczenia związane z obecnością w świecie Metaverse są bardzo pozytywne. Wirtualna PKO Rotunda wciąż pełni rolę cyfrowego laboratorium, ale docieramy do punktu, w którym jest ono dla nas zbyt małe. Podjęliśmy decyzję o zwiększeniu naszej obecności w Metaverse i przyśpieszeniu procesu budowania know-how. Zdecydowaliśmy się, aby w kolejnym kroku podjąć szerszą współpracę z firmami zewnętrznymi, które będą nas wspierały w pracach projektowych. Ten model pozwoli nam równolegle rozwijać się na różnych platformach gamingowych jak Fortnite czy Roblox oraz metaversowych takich jak np. The Sandbox, gdzie chcemy tworzyć atrakcyjne i angażujące użytkowników przestrzenie wirtualne – mówi Marek Myszka, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim.
Bank będzie w dalszym ciągu budował doświadczenie w zakresie rozszerzonej rzeczywistości (XR) i wirtualnej rzeczywistości (VR). Po stworzeniu w 2022 roku modelu PKO Rotundy w technologii VR dostosowanej do gogli Oculus bank szuka firm deweloperskich gotowych do zaprojektowania i utrzymania wirtualnej przestrzeni banku na gogle VR/XR z możliwością instalacji na wszystkich najważniejszych środowiskach gogli dostępnych na rynku oraz urządzeniach mobilnych.
Priorytetem cyfryzacja i wdrażanie innowacji
Największy polski bank przywiązuje dużą wagę do działalności badawczo-rozwojowej (R&D) oraz wdrażania innowacji. Realizuje je m.in. poprzez działającą w banku platformę Let’s Fintech with PKO Bank Polski. Za jej pośrednictwem nawiązuje współpracę ze startupami oraz gromadzi wiedzę o trendach w zakresie innowacji i wykorzystuje ją do wspierania transformacji cyfrowej organizacji. Bank rozwija także know-how w zakresie technologii blockchain, sztucznej inteligencji, DeFi i innych innowacyjnych rozwiązań, które za kilka lat mogą zrewolucjonizować rynek finansowy.
Postępująca automatyzacja i robotyzacja jest jednym z filarów transformacji cyfrowej PKO Banku Polskiego. Bank systematycznie zwiększa udział kanałów zdalnych oraz botów w obsłudze klienta i sprzedaży. Rośnie też znaczenie digitalizacji procesu rozmów z klientami. Dużą popularność wśród klientów zyskały m.in. wprowadzone przez bank rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI), takie jak voiceboty czy asystent głosowy w aplikacji mobilnej IKO. Ponad 8 mln klientów PKO Banku Polskiego rozmawiało z bankowymi voicebotami już ponad 20 mln razy. Wszystkie rozmowy, na bankowych infoliniach i z Asystentem głosowym IKO, trwały ponad 273 tys. godzin. Jednocześnie Asystent głosowy IKO ma już ponad 1 mln użytkowników, którzy rozmawiali z nim ponad 3 mln razy.
Europejski lider cyfrowej bankowości
Wprowadzane przez największy polski bank innowacje są doceniane przez klientów i ekspertów branży. PKO Bank Polski zajął pierwsze miejsce w rankingu Finnoscore 2023 i został europejskim liderem cyfrowej bankowości. Autorzy zestawienia, którzy przenalizowali dojrzałość cyfrową 230 banków z Europy i Ameryki Północnej, w PKO Banku Polskim najwyżej ocenili: bankowość online, aplikację mobilną, atrakcyjność dla potencjalnych klientów oraz zdalny onboarding. To wyróżnienie to kolejny dowód na silną pozycję banku, nie tylko na polskim rynku. – PKO Bank Polski od lat jest liderem nowoczesnej bankowości. Nasza dojrzałość cyfrowa i zaawansowanie w obszarze nowych technologii to ważna przewaga konkurencyjna i kierunek, w którym będziemy się dalej rozwijać, aby tworzyć wartość dla kolejnych pokoleń klientów. Stale rozwijamy kanały cyfrowe pod kątem technologicznym i produktowym. Cieszymy się, że nasza silna pozycja jest zauważalna nie tylko w polskim sektorze bankowym, ale także na arenie międzynarodowej – podkreśla Dariusz Szwed, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, kierujący pracami zarządu.
Pozycja lidera rankingu to efekt konsekwentnie realizowanej strategii, która skoncentrowana jest na innowacjach i technologiach. Nowoczesne rozwiązania pozwalają zmieniać procesy wewnętrzne i tworzyć ofertę dopasowaną do stylu życia klientów. Do 2025 roku PKO Bank Polski zamierza wszystkie swoje serwisy udostępnić w kanałach zdalnych. Rozwija także ekosystem usług pozabankowych i będzie poszerzać ofertę VAS dostępną w aplikacji. Ważnym obszarem w rozwoju banku jest także wykorzystanie potencjału skali danych, aby budować najbardziej zaawansowaną analitykę na rynku. Toczące się prace w obszarze hiperpersonalizacji mają przynieść efekt w postaci tworzenia nowej oferty, lepiej dopasowanej do potrzeb poszczególnych klientów. Działania te ukierunkowane są również na edukację, poprawę bezpieczeństwa i satysfakcji z korzystania z produktów oraz usług.
Warto wspomnieć, że PKO Bank Polski był pierwszym bankiem, który zaczął swoje systemy przenosić do chmury i do tej pory jest liderem w wykorzystaniu rozwiązań chmurowych. W banku prowadzone są prace nad przeniesieniem do chmury najważniejszego, cyfrowego produktu banku – aplikacji IKO, która obecnie ma już ponad 100 funkcji i jest istotnym elementem strategii banku.
Materiał powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim.