Open space nie sprzyja dyskrecji? Jak poprawić prywatność w biurze otwartym?
Biura typu open space, choć są popularne, stawiają przed pracownikami wyzwania związane z prywatnością akustyczną i wizualną. Współdzielenie przestrzeni z osobami o różnych charakterach może prowadzić do zakłóceń w komunikacji, utrudniać koncentrację, a także stwarzać zagrożenia związane z bezpieczeństwem danych i dyskrecją podczas wrażliwych rozmów. Brak prywatności powoduje spadek efektywności, koncentracji i zaangażowania w wykonywane zadania. Jest to także jeden z powodów dużej rotacji personelu. Jak więc poprawić prywatność wizualną i akustyczną w biurze na planie otwartym? Wyjaśniamy w poniższym artykule.
Open space - jedno pomieszczenie, różne potrzeby pracowników
Biura na planie otwartym mają wiele zalet, takich jak lepszy przepływ informacji, łatwiejsza komunikacja między osobami z tego samego działu, czy możliwość umieszczenia większej liczby biurek na mniejszej powierzchni. Jednak wśród wielu plusów są także pewne minusy.
W open space zwykle stanowiska pracy umieszczone są blisko siebie, co sprawia, że pracownicy o różnych preferencjach, temperamentach czy osobowościach funkcjonują w jednym pomieszczeniu. Jedną z największych wad biur otwartych jest brak prywatności w zakresie wizualnym i poufności przekazywanych informacji zarówno klientom, jak i współpracownikom. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu, konfliktów, wyczerpania emocjonalnego oraz spadku kreatywności. Firmy powinny zadbać o ten aspekt, korzystając z prostych i elastycznych rozwiązań.
źródło: mikomaxsmartoffice.com
Jak zadbać o prywatność pracowników w biurze open space?
W biurach open space stanowiska pracy często ustawione są naprzeciwko siebie, dlatego współpracownicy widzą swój każdy ruchu i to, co robią w danym momencie inni (odpoczywają, pracują, zajmują się tym, czym powinni). Konieczność dzielenia przestrzeni z różnymi osobami nie musi oznaczać utraty poczucia prywatności i skrępowania podczas wykonywania niektórych zadań czy rozmów. Z pomocą przychodzą elastyczne meble, które znajdziemy m.in. w ofercie firmy Mikomax Smart Office.
Mobilne ścianki akustyczne - podstawa w każdym open space
Najprostszym rozwiązaniem, które jednocześnie wpłynie na poprawę prywatności akustycznej i wizualnej, są systemy mobilnych ścianek działowych Soniq. Mogą one przybierać formę paneli o różnych rozmiarach z kółkami w stopkach stabilizujących lub nawet mieć kształt przypominający drzewo. Bogata kolorystyka, naturalne materiały oraz wygląd, wpisujący się w biophilic design sprawiają, że nie tylko pozwolą odgrodzić stanowiska pracy, ograniczyć hałas i zapewnić więcej prywatności, ale także będą stanowić atrakcyjny element wystroju biura. Ścianki te z łatwością można przestawiać w dowolne miejsce w celu wydzielenia wyciszonej przestrzeni. Możliwość łączenia sprawia, że za ich pomocą można nawet stworzyć przestrzeń na szybkie spotkanie zespołu. Umożliwiają zaaranżowanie bardziej prywatnych stanowisk, jednocześnie utrzymując otwartość i dostępność dla współpracowników.
Biurka z regulowaną wysokością blatu - współpraca lub praca w skupieniu
Biurka do pracy na stojąco i siedząco nie tylko zwiększą komfort, wraz ze zmianą pozycji użytkownika w ciągu dnia, ale także wspierają utrzymanie koncentracji. Dzięki szybkiej regulacji zachęcają do ruchu, który jest skutecznym antidotum na bóle pleców i inne dolegliwości związane z długotrwałym siedzeniem. Biurka Stand Up R z manualną regulacją wysokości pozwalają na podnoszenie i opuszczenie blatu bez odrywania się od zadań. Dodatkowo z jednoosobowego stanowiska do pracy indywidualnej można, poprzez podniesienie blatu do góry, stworzyć wieloosobowy stół projektowy. Szybko, sprawnie i bez użycia siły.
źródło: mikomaxsmartoffice.com
Meble modułowe - kreatywność i prywatność idą w parze
Meble modułowe mogą znacząco poprawić prywatność akustyczną i wizualną w biurach typu open space. Dzięki swojej elastyczności i możliwości konfiguracji, pozwalają na organizację stref pracy, dostosowywanych do potrzeb każdego pracownika. Moduły mogą być ustawione tak, aby tworzyć bariery dźwiękowe, które minimalizują zakłócenia akustyczne, a jednocześnie zapewniają odpowiedni poziom prywatności wizualnej. Łatwo wykorzystać je do tworzenia przestrzeni do spotkań lub stref ciszy, które dodatkowo zwiększają komfort i efektywność pracy w biurze typu open space.
Rozwiązania do przechowywania prywatnych rzeczy w biurze
Innym sposobem na poprawę prywatności w biurze open space jest zastosowanie elastycznych rozwiązań do przechowywania i indywidualizacji stanowisk pracy. Pracownicy z pewnością docenią możliwość korzystania z szafek, półek czy regałów do trzymania prywatnych rzeczy, które jednocześnie mogą odgrodzić ich miejsce pracy od innych.
Chillout roomy – ważne miejsca relaksu i wytchnienia
Aby zapewnić pracownikom przestrzeń do wytchnienia od zgiełku, który panuje w biurze typu open space, warto zainwestować w wygodne meble soft seating, takie jak fotele, pufy, sofy czy leżanki. Można też dodać rośliny czy inne elementy dekoracyjne, które wpłyną na nastrój. Strefa chillout w pracy pozwala oderwać się na chwilę od obowiązków, zresetować i porozmawiać na luźne tematy ze współpracownikami.