Szukasz bezpiecznej hybrydy? Sprawdź XC60 plug-in szwedzkiej produkcji

fot. mat. pras. / mat. pras. / mat. pras.

Samochody typu hybryda plug-in wraz z innymi pojazdami osobowymi wyposażonymi w zelektryfikowany napęd (auta elektryczne i klasyczne hybrydy) stanowią według danych ACEA już ponad połowę wolumenu rejestrowanych aut w Europie. Jednak w Polsce wybór w pełni elektrycznego napędu ogranicza wciąż niezbyt rozbudowana infrastruktura ładowania. Hybrydy plug-in pozwalają skorzystać z zalet elektrycznego napędu i niwelują wspomniane ograniczenie dzięki silnikowi spalinowemu. Jaką hybrydę plug-in wybrać? Warto sprawdzić możliwości Volvo XC60 z napędem typu Plug-in hybrid.

Volvo XC60 Plug-in hybrid – jak to działa?

Jak działa napęd typu hybryda plug-in, jaki jest stosowany w gamie modelu Volvo XC60, jednego z najpopularniejszych aut świata w segmencie premium i zdecydowany lider popularności w tym segmencie w naszym kraju, i to już od 15 lat? Interesujący nas tu układ napędowy stanowi doskonałe połączenie możliwości silników elektrycznych, przy optymalnym wykorzystaniu zalet jednostki spalinowej. Zrozumienie działania takiego napędu, jego potencjału, wiedza o tym, kiedy z jakiego trybu pracy napędu warto korzystać, pozwoli użytkownikowi uzyskać realne oszczędności kosztów eksploatacji pojazdu do poziomu nieosiągalnego w przypadku auta wyłącznie spalinowego. Z drugiej strony nie jesteśmy narażeni na ograniczenia infrastruktury ładowania aut elektrycznych, wybierając się w dłuższą trasę.

Volvo XC60 Plug-in hybrid to pojazd, który wyposażony jest zarówno w silnik spalinowy, jak i silnik elektryczny. Przy czym oba te układy mogą się wzajemnie wspierać, wówczas auto porusza się w trybie hybrydowym, jak również na krótszych codziennych dystansach mamy możliwość jazdy bez jakiejkolwiek emisji spalin. Hybrydy plug-in są w istocie jedynym spośród obecnie stosowanych typów układów napędowych, który umożliwia jazdę wyłącznie „na prądzie” na dystansie kilkudziesięciu kilometrów, a jednocześnie, gdy nagle zajdzie potrzeba ruszenia w dłuższą trasę, nie musimy się obawiać dłuższych postojów na ładowarkach elektrycznych.

Innymi słowy, za moc przekazywaną na koła odpowiada w tego typu napędzie zarówno silnik spalinowy, jak i jednostka elektryczna. To od kierowcy w znacznej mierze zależy, z jakiego trybu jazdy w danym momencie skorzystać. Warto to robić świadomie, bo wówczas osiągamy największe korzyści z zastosowania tego typu napędu.

Hybryda plug-in w Volvo XC60 – co ją wyróżnia?

W aktualnej gamie modelu Volvo XC60, najpopularniejszego w Polsce od półtorej dekady samochodu klasy premium, znajdziemy dwie wersje hybrydowego układu napędowego z wtyczką: Volvo XC60 T6 Plug-in hybrid oraz Volvo XC60 T8 Plug-in hybrid. Jedyną różnicą w układach napędowych tych odmian jest moc jednostki spalinowej, bo jeżeli chodzi o układ elektryczny, inżynierowie Volvo, dobrze rozumiejąc zalety takiego rozwiązania, postawili na mocny układ elektryczny wyposażony w sporej pojemności akumulator trakcyjny – większy niż w wielu hybrydach plug-in innych marek.

W przypadku Volvo XC60 T6 Plug-in hybrid sumaryczna moc pozostająca do dyspozycji kierowcy wynosi 350 KM, a maksymalny moment obrotowy to imponujące 659 Nm, co wynika przede wszystkim z charakterystyki jednostki elektrycznej. Silniki elektryczne są znacznie bardziej efektywne od najdoskonalszych pod tym względem jednostek spalinowych. Silnik spalinowy uzyskuje swój maksymalny moment obrotowy (czyli moment, w którym najwięcej energii pochodzącej ze spalanego węglowodorowego paliwa jest faktycznie zamieniane na pracę i przekazywane na koła pojazdu) jedynie w ograniczonym zakresie obrotów. W przypadku jednostki elektrycznej kierowca dysponuje maksymalnym momentem praktycznie od startu, co zmienia na korzyść efektywność energetyczną napędu jako całości, jak również nie pozostaje bez wpływu na dynamikę. Liczby mówią same za siebie: Volvo XC60 T6 Plug-in hybrid jest w stanie uzyskać 100 km/h w czasie zaledwie 5,7 s, a elastyczność tego napędu w różnych sytuacjach drogowych, kiedy potrzebujemy dynamiki, jest więcej niż wystarczająca. A przecież w gamie tego modelu mamy jeszcze mocniejszą odmianę.

Tą odmianą jest Volvo XC60 T8 Plug-in hybrid. W tym przypadku sumaryczna moc hybrydowego układu napędowego to aż 455 KM, a na koła może trafiać aż 709 Nm momentu obrotowego. Większa moc to nie tylko jeszcze większa elastyczność, ale też zdecydowanie ponadprzeciętna dynamika. Ten wariant komfortowego szwedzkiego SUV-a jest w stanie przyspieszyć od startu do 100 km/h w zaledwie 4,9 s. Jednak, co warto podkreślić, auto absolutnie nie zachęca do sportowej jazdy. Układ jezdny, zawieszenie i wygody zapewniane na pokładzie pojazdu skłaniają kierowców raczej do płynnej komfortowej jazdy, dobrze jednak wiedzieć, że gdy dynamika okaże się potrzebna, to nie zabraknie jej w żadnym z obu wariantów SUV-a klasy premium ze Szwecji.

Volvo XC60 Plug-in hybrid – długi dystans jazdy bez emisji spalin

Kolejną bardzo istotną zaletą opisywanego modelu w wersjach z hybrydowym napędem z wtyczką jest ponadprzeciętny zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym. Zgodnie z deklaracjami producenta potwierdzonymi przez niezależne, laboratoryjne i identyczne dla każdego modelu pojazdu testy WLTP, obowiązkowe dla każdego samochodu homologowanego na rynek europejski, Volvo XC60 Plug-in hybrid jest w stanie przejechać w cyklu mieszanym WLTP nawet 82 km. Jeszcze większy dystans auto jest w stanie pokonać w cyklu miejskim, kiedy prędkość jest niższa, mamy też częstsze postoje (skrzyżowania, gęstszy ruch uliczny itp.). W cyklu miejskim wynik testu WLTP to imponujące 99 km. Co ważne, wyniki testu pokonanego dystansu w trybie bezemisyjnym pozostają identyczne dla obu wymienionych wyżej odmian hybrydowego Volvo XC60. To rezultat znacznie przewyższający dystans, jaki może pokonać wiele innych modeli aut również wyposażonych w napęd typu hybryda plug-in. Jak to uzyskano?

Volvo XC60 Plug-in hybrid – udana modernizacja

Warto wiedzieć, że nie zawsze tak było. Kilka lat temu model Volvo XC60 z napędem typu hybryda plug-in w żadnym dostępnym wówczas wariancie nie był w stanie pokonać tak dużego, niemal 100-kilometrowego, zasięgu (w cyklu miejskim) wyłącznie na prądzie. Uzyskanie 50 km zasięgu było wcześniej uznawane za bardzo dobry rezultat, a realnie często były to okolice 30 km. Dla kogoś, kto np. mieszkał w odległości 15–20 km od centrum dużego miasta, przejazd do miasta i powrót do domu oznaczał w praktyce, że prądu w obie strony może nie wystarczyć i w efekcie trzeba było część trasy pokonywać w trybie emisyjnym.

Jednak inżynierowie i projektanci Volvo słuchają swoich klientów i, rozumiejąc zalety napędu typu hybryda plug-in, dokonali w tym układzie bardzo istotnych zmian diametralnie podnoszących komfort korzystania z tego typu napędu, przy jednoczesnym znacznym obniżeniu kosztów jego eksploatacji. Co dokładnie zrobiono? Otóż zwiększono pojemność akumulatorów trakcyjnych (tych, z których energię czerpie silnik elektryczny napędzający koła pojazdu) z 11,1 kWh do 18,8 kWh. Ponadto moc samej jednostki elektrycznej została podniesiona z 87 KM do 145 KM, wzrósł również moment obrotowy jednostki elektrycznej. Te zmiany przyczyniły się nie tylko do znacznego zwiększenia dystansu, jaki można pokonać w trybie elektrycznym, ale zwiększyły również znacząco elastyczność napędu elektrycznego. Wcześniej, z powodu niższej mocy jednostki elektrycznej w Volvo XC60 Plug-in hybrid możliwe były sytuacje, kiedy kierowca czasami poprzez mocniejsze naciśnięcie pedału przyśpieszenia i tak wymuszał pracę jednostki spalinowej, co niweczyło próbę całkowicie bezemisyjnej jazdy, nawet mimo wciąż obecnej energii w akumulatorze.

Dziś wzrost pojemności akumulatora i zwiększona moc jednostki elektrycznej oraz zmieniona charakterystyka napędu elektrycznego w opisywanym modelu praktycznie wyklucza taki scenariusz. Oczywiście, żeby to było jasne: kierowca na życzenie zawsze dysponuje pełną, imponującą mocą całego hybrydowego napędu (350 KM lub 455 KM zależnie od wersji), ale uzyska ją po tzw. kickdownie (wciskając pedał przyspieszenia do oporu), a nie przez przypadek po nieco mocniejszym wciśnięciu gazu.

Skoro poruszyliśmy temat udanych modernizacji hybrydowego napędu w modelu Volvo XC60, warto zwrócić jeszcze uwagę na jedną istotną zmianę. Inżynierowie Volvo wprowadzili również do układu napędowego interesującego nas tu modelu, zintegrowany generator rozruchowy o mocy aż 40 kW. Ta zmiana pozwoliła wyeliminować z układu napędowego mechaniczną sprężarkę silnika spalinowego. Przełożyło się to na znacznie sprawniejsze ruszanie pojazdu i płynniejszą pracę układu napędowego. Przełączenie się pojazdu z trybu elektrycznego na hybrydowy jest w praktyce niedostrzegalne, w czym pomaga również doskonałe wyciszenie kokpitu tego komfortowego SUV-a klasy premium. Warto odnotować też fakt, że inżynierom Volvo udało się znacząco zwiększyć pojemność akumulatora trakcyjnego oraz poprawić elastyczność i charakterystykę napędu hybrydowego bez żadnych kompromisów w kwestii przestrzeni zarówno w kabinie pasażerskiej, jak i w bagażniku.

Volvo XC60 Plug-in hybrid – jak z niego korzystać optymalnie?

Wiemy już, że opisywany model szwedzkiego SUV-a klasy premium potrafi pokonywać ponadprzeciętne codzienne dystanse wyłącznie na silniku elektrycznym. Aby to jednak udawało się uzyskiwać jak najczęściej, należy pamiętać o regularnym doładowywaniu pojazdu. Wówczas odwiedziny na stacji benzynowej staną się rzadkością, bo większość czasu pojazd będzie w stanie poruszać się wyłącznie mocą efektywnej i oszczędnej jednostki elektrycznej. Zdecydowanie najlepszym sposobem ładowania hybrydy plug-in jest jej ładowanie w domowym, zelektryfikowanym garażu. Typowy czas ładowania od 0 do 100% przy ładowaniu prądem przemiennym trójfazowym (pot. zwanym „siłą”) to 3 godziny. Jednak nawet gdy taki pojazd podłączymy do zwykłego gniazdka 230 V z prądem 10 A, to pojazd podpięty do takiego źródła energii wieczorem na rano będzie czekać w pełni naładowany i gotowy na kolejne codzienne wyzwania. Ładowanie hybrydy plug-in w domu jest też najtańszym sposobem dostarczenia energii układowi napędowemu pojazdu, znacznie tańszym od kosztów benzyny.

Jednak nawet w sytuacji, gdy zapragniemy ruszyć w dłuższą trasę, to choć prądu w akumulatorze trakcyjnym nie wystarczy na wakacyjny dłuższy dystans, to pamiętać należy, że akumulator trakcyjny nigdy nie jest całkowicie rozładowany. Gdy ilość zgromadzonej w nim energii spada poniżej pewnego poziomu, samochód automatycznie przełącza się w tryb jazdy hybrydowej, co i tak oznacza korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa niż w przypadku auta wyłącznie spalinowego o porównywalnej mocy.

Volvo XC60 Plug-in hybrid – ponadprzeciętna moc, elastyczność i bezpieczeństwo

Tytułem podsumowania chcemy zwrócić uwagę na jeszcze jeden bardzo istotny aspekt. Volvo XC60 od wielu lat pozostaje jednym z najbezpieczniejszych aut nie tylko w swoim segmencie, ale w ogóle. Doskonale pokazują to wyniki niezależnych testów przeprowadzanych przez organizację Euro NCAP. Volvo XC60 od pierwszej generacji tego modelu zawsze uzyskiwało maksymalną notę 5 gwiazdek za bezpieczeństwo. Warto jednak też zauważyć, że najnowsza generacja tego modelu ma nie tylko najwyższą ocenę ogólną, ale gdy przyjrzymy się notom cząstkowym okaże się, że najnowsza generacja tego modelu uzyskała notę aż 98% za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz aż 95% za nowoczesne systemy bezpieczeństwa obecne na pokładzie Volvo XC60. W roku, w którym Euro NCAP sprawdzała ten model, żaden inny pojazd (mimo wielu ocen pięciogwiazdkowych) nawet nie zbliżył się do tego rezultatu.


Artykuł Sponsorowany