ZUS uruchamia infolinię dla Polonii w USA i w Kanadzie

Specjalnie dla Polonii zamieszkałej w USA i w Kanadzie 15, 22 i 29 stycznia br. w godzinach 18.00-21.00 czasu polskiego konsultanci Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS będą udzielać informacji o emeryturach i rentach.

ZUS przypomina, że pierwszy raz specjalną linię telefoniczną uruchomiono 8 stycznia br. i cieszyła się dużym zainteresowaniem. Tego dnia – jak podało ZUS – Centrum Obsługi Telefonicznej zanotowało kilkadziesiąt połączeń ze Stanów Zjednoczonych i z Kanady.

Na pytania 15, 22 i 29 stycznia odpowiedzą pracownicy ZUS pod numerem: +48-22-560-16-00. Aby z nimi porozmawiać, po uzyskaniu połączenia z infolinią na klawiaturze numerycznej należy wybrać 6.

ZUS jest nowoczesną instytucją, dlatego w 2019 i 2020 r. wprowadzono rozwiązania, które ułatwiają kontakt z Zakładem. Nasi konsultanci służą radą osobom, które szukają podstawowych informacji. Odpowiedzą oni na najważniejsze pytania, np. jakie trzeba spełnić warunki, by uzyskać polską emeryturę lub rentę, w jaki sposób ZUS wyliczy świadczenie, jak można złożyć wniosek o polską emeryturę lub rentę.

wyjaśniła prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.

Ponadto konsultanci podpowiedzą, jak udokumentować okresy ubezpieczenia społecznego w Polsce, w jaki sposób można otrzymywać wypłatę polskiego świadczenia, a także, czy można otrzymywać amerykańską lub kanadyjską emeryturę, jeśli wróci się do Polski.

Prezes ZUS przypomniała, że Polska, Stany Zjednoczone i Kanada mają podpisane dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym, które zapewniają dwustronną koordynację systemów zabezpieczenia społecznego.

Umowy ułatwiają ubezpieczonym nabywanie prawa do emerytur i rent.

podkreśliła.

Prof. Uścińska zwróciła uwagę, że od kilku lat w sprawie świadczeń wsparcia klientom udzielają powołani w 2017 r. doradcy emerytalni.

Na co dzień pomagają oni klientom w podjęciu decyzji o przejściu na emeryturę, wyjaśniają zasady przyznawania świadczeń emerytalnych, tłumaczą, od czego zależy wysokość emerytury, a także obliczają przy pomocy kalkulatora emerytalnego wysokość prognozowanego dla konkretnej osoby świadczenia. Mając do dyspozycji informacje pozyskane od doradców oraz obliczoną prognozowaną kwotę emerytury z kalkulatora emerytalnego, klient sam może zdecydować, kiedy przejść na emeryturę. W 2019 r. doradcy emerytalni obsłużyli prawie 8 mln klientów, dla których wykonali blisko 2 mln obliczeń w kalkulatorze emerytalnym. Natomiast od wprowadzenia tej usługi, czyli od lipca 2017 r. do grudnia 2019 r., doradcy emerytalni udzielili ponad 19 mln porad.
 

tłumaczy szefowa ZUS.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreślił, że dodatkowo w 2019 r. pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS obsłużyli 4,2 mln klientów. W minionym roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjął 26 mln wniosków.

Źródło

Skomentuj artykuł: