Bank w smartfonie
W Polsce szybko rośnie zainteresowanie nowoczesnymi usługami bankowymi, a banki konsekwentnie rozwijają swoją ofertę, dostosowując się do globalnych trendów i oczekiwań klientów. Szczególnie szybko przybywa klientów korzystających z bankowych aplikacji mobilnych, przy pomocy których można już dzisiaj załatwić większość spraw, które do niedawna wymagały wizyty w placówce bankowej lub zalogowania się do „klasycznej” bankowości internetowej na komputerze. Liderem bankowości mobilnej na krajowym rynku jest PKO Bank Polski z rekordową liczbą ponad 7 mln aktywnych aplikacji IKO.
Bankowość internetowa, w tym mobilna, staje się coraz popularniejszą formą zarządzania osobistymi finansami zgromadzonymi na rachunku bankowym. Zainstalowana na telefonie bankowa aplikacja pozwala na sprawdzenie salda rachunku czy wykonanie szybkiego przelewu z dowolnego miejsca na świecie. Przy pomocy aplikacji można też m.in. sprawdzać historię wszystkich operacji, zmieniać wysokość debetu, zakładać bądź anulować lokaty terminowe, zlecać regularne przelewy, zakładać blokady itp. Stale wprowadzane są też nowe funkcje aplikacji bankowych, które nie służą już wyłącznie do obsługi finansów, ale też np. do opłacania parkowania, przejazdów autostradami czy zakupu biletów komunikacji miejskiej.
Zalety bankowości elektronicznej, w tym mobilnej, docenia coraz więcej Polaków, czego świadectwem jest szybko rosnąca liczba jej użytkowników. Jak wynika z ostatniego raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”, Polacy mają już łącznie ponad 40 mln umów bankowości elektronicznej. A ponad 21,6 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba aktywnych klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 6 proc. Według danych zebranych przez Związek Banków Polskich w II kwartale tego roku największą dynamikę zmian zaobserwowano w segmencie bankowości mobilnej.
Coraz więcej klientów tylko z aplikacją
Na koniec II kwartału br. liczba klientów korzystających z aplikacji bankowych wzrosła do 18 mln. W tym gronie bardzo wysoki kwartalny skok dokonał się wśród klientów mobile only, tj. tych, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji bankowej, przy jednoczesnym braku logowania do serwisów bankowości elektronicznej w sposób tradycyjny – za pomocą komputera czy przeglądarki internetowej. W II kwartale tacy klienci stanowili 67 proc. wszystkich użytkowników aplikacji, a ich liczba przekroczyła 12 mln, co oznacza przyrost o ponad 1/5 w ciągu zaledwie jednego kwartału i blisko o 1/3 w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zdaniem Włodzimierza Kicińskiego, wiceprezesa Związku Banków Polskich, wzrost aktywności w bankowości mobilnej, a szczególnie – mobile only, pokazuje, że bank w telefonie staje się po prostu standardem w dzisiejszych czasach, bez którego trudno wyobrazić sobie zarządzanie i kontrolę nad swoimi finansami.
7 mln aktywnych aplikacji IKO
Pozycję niekwestionowanego lidera bankowości mobilnej w naszym kraju zajmuje PKO Bank Polski z rekordową liczbą ponad 7 mln aktywnych aplikacji IKO. Od momentu uruchomienia aplikacji w marcu 2013 roku użytkownicy IKO logowali się do niej ponad 5,7 mld razy i wykonali ponad 1,5 mld transakcji na łączną kwotę 417 mld zł. – 7 mln aktywnych aplikacji IKO to 7 mln dowodów potwierdzających, że PKO Bank Polski jest liderem mobilnej bankowości i konsekwentnie rozwija się cyfrowo. Nasza aplikacja jest użyteczna, wygodna i bezpieczna. Nieustannie rosnące liczby, pokazujące aktywne korzystanie przez użytkowników IKO z usług bankowych i pozabankowych, udowadniają, że trafnie doskonalimy i rozbudowujemy aplikację dostosowaną do ich potrzeb. Bankowość w smartfonie wraz z rosnącym ekosystemem rozmaitych usług dodanych to przyszłość i nowe możliwości zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firmowych. Aplikacja mobilna IKO będzie jednym z filarów rozwoju największego polskiego banku w kolejnych latach – podkreśla Paweł Gruza, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, kierujący pracami zarządu.
Uruchomiona ponad 9 lat temu aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego stale się rozwija, zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i dostarczanych funkcji oraz usług. – Te 7 mln aktywnych IKO to m.in. efekt wsłuchiwania i wczytywania się w opinie użytkowników naszej aplikacji i klientów naszego banku. IKO z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc oferuje coraz szerszy i stale się rozwijający wachlarz funkcji. Systematycznie dokładamy nowe „cegiełki” w aplikacji, które dają użytkownikom do dyspozycji kolejne praktyczne i intuicyjnie obsługiwane usługi. Stale odnotowujemy też nowe rekordy liczby i wartości transakcji wykonywanych w kanale mobilnym. Aplikacja PKO Banku Polskiego to dla milionów naszych klientów wygodne narzędzie, którym posługują się w codziennym życiu – wskazuje Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.
Rozwój usług i funkcji
Najpopularniejsza aplikacja bankowa w Polsce oferuje użytkownikom bardzo wiele użytecznych funkcji. Za pomocą IKO można sprawdzić m.in. saldo i historię rachunku, zlecić przelew na numer rachunku bankowego do dowolnego odbiorcy, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej, założyć lokatę czy doładować telefon na kartę. Użytkownicy mają też możliwość m.in.: autooszczędzania, edycji stałych zleceń, robienia przelewu split payment, korzystania z trybu ciemnego oraz z BLIKA zbliżeniowego. Mają też dostęp do pełnej oferty funduszy inwestycyjnych oferowanych przez PKO TFI i usług Biura Maklerskiego oraz sprawdzenia stanu PPK i PPE. Są też funkcje płacenia za autostrady, za parkowanie, zakupu biletów komunikacyjnych, otwierania konta „na selfie”. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z 11 banków - sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach otwartej bankowości).
Ostatnio w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego pojawiła się możliwość całkowicie zdalnego założenia dzieciom PKO Konta Dziecka oraz zamówienia karty debetowej PKO Junior z odrębnym rachunkiem. Za pomocą IKO klient może także zweryfikować tożsamość dzwoniącego do niego pracownika PKO Banku Polskiego – to skuteczne narzędzie przeciwdziałające oszustom podszywającym się pod bank. Wśród wdrożeń zaplanowanych w najbliższej przyszłości jest m.in. usługa z zakresu płatności odroczonych.
Rekordowa liczba logowań i transakcji
Klienci PKO Banku Polskiego obecnie logują się do IKO co godzinę średnio 217 tys. razy. Dla porównania – w pierwszym pełnym roku działania aplikacji (2014 r.) takich logowań było ponad 1,6 tys., w 2018 roku już 59 tys., a w ubiegłym roku 171 tys. W ciągu ponad 9 lat użytkownicy wykonali za pomocą IKO ponad 1,5 mld transakcji na łączną kwotę ponad 417 mld zł. Porównując początki z czasami obecnymi – w ciągu prawie 10 miesięcy 2013 roku w IKO wykonano ponad 260 tys. transakcji, w 2018 roku ponad 88 mln, zaś w całym 2021 roku było ich już ponad 468 mln. Średnio codziennie w IKO realizowanych jest obecnie prawie 2 mln różnych transakcji; najczęściej użytkownicy robią przelew na rachunek – to 32 proc. z całości wykonywanych w IKO transakcji, płacą BLIKIEM w internecie (27 proc.) i płacą zbliżeniowo telefonem za pomocą HCE (16 proc.). Dziś klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo, korzystający z IKO, płacą w internecie 11 razy co dwie sekundy, w każdej minucie zlecają 292 przelewy, a w ciągu doby bank notuje 20 mln interakcji.