Ponad połowa mikro, małych i średnich firm z sektora handlowo-usługowego wysyła e-faktury i korzysta z e-podpisów - wynika z raportu "Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP". Ok. 37 proc. korzysta z chmury do przechowywania danych, 32 proc. sprzedaje przez internet, a 15,6 proc. ma chatbota - dodano.
Badanie
Jak wskazali autorzy raportu "Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP", w badaniu przeprowadzonym przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS), wysyłanie e-faktur to najczęstsze rozwiązanie zwiększające poziom cyfryzacji w prawie dwóch trzecich MŚP z sektora handlowo-usługowego.
Prawie 54 proc. respondentów wymieniło podpisywanie umów elektronicznych i e-podpisy. Z kolei niemal 37 proc. korzysta z chmury do przechowywania danych, a 32 proc. ze sprzedaży swoich produktów przez internet. 15,6 proc. firm posiada chatbota na swojej stronie internetowej lub na profilu w mediach społecznościowych. Najmniej firm - 12,6 proc., używa systemów do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP). A 13,6 proc. w ogóle nie korzysta z rozwiązań zwiększających cyfryzację.
"Ponad 73 proc. MŚP z sektora handlowo-usługowego nie planuje cyfryzować żadnych obszarów w ciągu najbliższych miesięcy" - podano w informacji prasowej dotyczącej raportu zrealizowanego przez Fiserv Polska.
Jak dodano, w badaniu najczęściej deklarowaną przez przedsiębiorców przyczyną takiej decyzji jest to, że tego nie potrzebują (prawie 60 proc.) bądź ich biznes jest zbyt mały (27 proc.). Z wszystkich ankietowanych branż najbardziej zainteresowani automatyzacją są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej np. prawnicy, architekci (30 proc.). Z badania wynika, że wysyłanie e-faktur to najczęstsze rozwiązanie zwiększające udział cyfryzacji, z jakiego korzystają polskie MŚP.
W raporcie podano, że prawie 55 proc. polskich MŚP zajmujących się handlem i usługami, odwiedza strony internetowe związane z nowoczesnymi technologiami, by zaczerpnąć wiedzy na temat cyfryzacji czy dostępnych w tym obszarze narzędzi. Z kolei 48 proc. przedsiębiorców pozyskuje tego typu wiedzę z stron internetowych firm, które oferują usługi związane z cyfryzacją. Popularne jest też sugerowanie się rekomendacjami znajomych (43 proc.). Z webinarów i szkoleń korzysta 33 proc., a ponad 30 proc. obserwuje konkurencje bądź śledzi profile na ten temat w mediach społecznościowych. 12,5 proc. respondentów w ogóle nie szuka informacji na temat cyfryzacji czy automatyzacji.
Badanie zrealizowano na zlecenie firmy Fiserv Polska, działającej pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju br., na grupie 500 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami.