Subindeks Barometru EFL dla handlu na III kwartał 2023 r, wyniósł 47,1 pkt. Choć jest to wynik o 1,2 pkt. wyższy niż kwartał wcześniej, to wciąż jest jednym z najniższych wśród sześciu badanych sektorów.
Analizy
Prawie dwa razy więcej firm handlowych spodziewa się mniejszego popytu na ich produkty niż wynosi odsetek optymistów liczących na wzrost zamówień (20% vs. 12%). Ponadto, 59% przedstawicieli sektora handlowego obawia się negatywnego wpływu inflacji na ich biznes. Ta grupa pesymistów jest najliczniejsza wśród wszystkich branż.
- Kolejny kwartał z rzędu przedsiębiorstwa handlowe są w najsłabszych nastrojach wśród badanych sektorów. Trudno się dziwić, bo jest to obszar gospodarki bardzo mocno uzależniony od nastrojów konsumenckich. A te są uzależnione od wysokości inflacji czy stóp procentowych – im te są wyższe, tym siła nabywcza Polaków jest mniejsza. Jednak widać światełko w tunelu. Bo choć inflacja wciąż jest dwucyfrowa, to jednak sukcesywnie spada, a w ślad za tym pójdą być może pierwsze obniżki stóp procentowych. Z najnowszego odczytu widać, że bardzo czekają na to sami zainteresowani. Choć wyrażają wciąż wysokie obawy związane z inflacją czy poziomem zamówień, to jednak grupa pesymistów jest mniejsza niż jeszcze kwartał wcześniej
Subindeks Barometru EFL na III kwartał br. dla branży handlowej wyniósł 47,1 pkt., o 1,2 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Na niską wartość subindeksu Barometru EFL dla handlu zapracowały po raz kolejny trzy z czterech badanych obszarów. Po pierwsze, inwestycje cały czas nie ruszyły z miejsca. Tylko 2% planuje nowe przedsięwzięcia, a 75% nie spodziewa się w tym obszarze żadnych ruchów.
Nieco lepiej wyglądają opnie dotyczące sprzedaży, choć daleko jeszcze do najbardziej optymistycznych wyników. 12% zapytanych prognozuje wzrost zamówień w III kwartale br., kwartał wcześniej było to zaledwie 2% firm. Jednak wciąż liczniejsza pozostaje grupa pesymistów – 20% firm handlowych obawia się mniejszych obrotów (31% w II kwartale br.). 65% respondentów liczy na podobną sprzedaż co kwartał wcześniej.
Za niską sprzedażą idzie słaba płynność finansowa firm handlowych. 22% firm obawia się słabszej kondycji finansowej, co także jest najwyższym wynikiem wśród sześciu branż. 11% firm liczy na poprawę kondycji finansowej, a zdecydowana większość nie spodziewa się zmian w tym obszarze (66% wskazań).
Blisko 6 na 10 firm handlowych obawia się, że w kontekście wysokiej inflacji kondycja ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy pogorszy się. Choć jest to wynik o 14 p.p. niższy niż trzy miesiące wcześniej, to jednak pozostaje najwyższym w wśród badanych sektorów. Dla przykładu w przemyśle i budownictwie po 41% firm handlowych obawia się negatywnego wpływu inflacji na prowadzony biznes, a w transporcie 47,5%.