Największa fabryka baterii w Europie powstanie w Polsce? KE ma odblokować kredyt na jej budowę
Z najnowszych informacji docierających z Luksemburga wynika, że Komisja Europejska ma odblokować kredyt na wielką fabrykę akumulatorów koreańskiego koncernu LG Chem we Wrocławiu.
W Luksemburgu zbiera się Rada Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), która zgodnie z informacjami „Rzeczpospolitej” ma wydać zgodę na pół miliarda euro pożyczki na kluczową dla rozwoju samochodów elektrycznych w Europie inwestycję we Wrocławiu.
„Fakt, że wniosek o jej zaakceptowanie idzie na Radę Dyrektorów, oznacza, że eksperci EBI uważają projekt za wiarygodny i zgodny z jego celami statutowymi”.
Tymczasem z nieoficjalnych informacji wynika, że do ostatniej chwili odmienne stanowisko w tej sprawie miała Komisja Europejska (KE). Musi ona wydać opinię na temat każdego finansowanego przez ten unijny bank projektu, a w przypadku inwestycji LG Chem do środy po południu takiej opinii nie było.
„Rzeczpospolita” ujawnia, że w akcję przeciwko finansowaniu dla LG Chem w poprzedniej Komisji Europejskiej zaangażował się osobiście Maroš Šefčovič, słowacki wiceprzewodniczący KE, który miał argumentować, że unijny bank nie powinien finansować koreańskich inwestycji, tylko europejskie. Problem jest jednak w tym, że europejskich fabryk baterii jeszcze nie ma.
Wygląda jednak na to, że niemalże w ostatniej chwili, blokada dla kredytu na fabrykę we Wrocławiu została zdjęta. Z medialnych doniesień wynika, że bardzo aktywnie zabiegał o to w KE polski rząd. Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść w czasie, w którym rozpoczynający się w czwartek unijny szczyt chce zgody Polski na neutralność klimatyczną do 2050 r. Elementem tej neutralności ma być właśnie przejście na zeroemisyjne samochody, dla których niezbędne są baterie elektryczne.
Zakład we Wrocławiu ma produkować akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych. Po zakończeniu budowy w 2022 r. osiągnąłby zdolność produkcji akumulatorów o łącznej pojemności 65–70 GWh rocznie. To wystarczyłoby do wyposażenia w baterie ok. miliona samochodów. Byłaby to największa fabryka baterii w Europie.