Unia Europejska wszczyna dochodzenie w sprawie chińskiego wsparcia państwa dla producentów pojazdów elektrycznych. Obecny rosnący gwałtownie import ich samochodów stawia pod znakiem zapytania przyszłość europejskich producentów aut.
Dochodzenie
Przemawiając w środę w Parlamencie Europejskim, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen powiedziała, że Europa jest otwarta na konkurencję, ale „nie na wyścig w dół”.
„Światowe rynki są teraz zalewane tańszymi chińskimi samochodami elektrycznymi, a ich ceny są sztucznie utrzymywane na niskim poziomie przez ogromne dotacje państwowe”
„Mogę więc dziś ogłosić, że komisja rozpoczyna dochodzenie antysubsydyjne w sprawie pojazdów elektrycznych pochodzących z Chin
Jakie cło z Chin?
Europa nakłada cło w wysokości 10% na samochody importowane z Chin. Dla porównania, cło w Stanach Zjednoczonych wynosi 27,5%, a chińscy producenci wykorzystali to, aby zdobyć znaczący i szybko rosnący przyczółek na rynku europejskim.
W pierwszej połowie roku chińskie firmy wyeksportowały prawie 350 000 pojazdów elektrycznych do dziewięciu krajów europejskich, więcej niż eksportowały w całym 2022 r.. Szacuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat import chińskich samochodów do UE wzrósł czterokrotnie.
Do 2030 r. udział chińskich producentów samochodów w globalnym rynku może podwoić się z 17% do 33%, podczas gdy europejskie firmy poniosą największą stratę udziału w rynku.
Dochodzenie Komisji Europejskiej może doprowadzić do nałożenia ceł na chiński import pojazdów elektrycznych, a oświadczenie von der Leyen wstrząsnęło akcjami największych chińskich firm EV notowanych w Hongkongu. BYD, który jest wspierany przez Warrena Buffetta, zamknął się spadkiem o 2,8%, Xpeng spadł o 2,5%, a Nio o 0,9%.
Niezadowolenie z dochodzenia
Dziś chińskie Ministerstwo Handlu wyraziło „duże zaniepokojenie i silne niezadowolenie” z dochodzenia.
„Chiny uważają, że środki dochodzeniowe zaproponowane przez UE mają w rzeczywistości chronić własny przemysł”
Tymczasem BYD, największy chiński producent pojazdów elektrycznych, zamierza podwoić liczbę swoich partnerów dealerskich w Europie do 200 w tym roku, powiedział dziennikarzom w zeszłym tygodniu Li Yunfei, rzecznik BYD. Firma planuje też zwiększyć sprzedaż zagraniczną do 250 000 pojazdów w 2023 r., w porównaniu z 55 916 w 2022 r.
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) europejski przemysł motoryzacyjny zapewnia miejsca pracy dla około 13 milionów ludzi, co stanowi około 7% wszystkich miejsc pracy. W Niemczech marki takie jak Volkswagen, Audi, BMW i Mercedes znajdują się w sercu największej gospodarki Europy.