USA: czy władze ograniczą reklamy leków w mediach?

Przez dziesięciolecia firmy farmaceutyczne wydawały duże pieniądze nadawcom za umieszczanie reklam w telewizji. Jednak decyzje rozważane przez amerykańskiego Sekretarza Zdrowia i Opieki Społecznej Roberta F. Kennedy'ego Jr. mogą to zmienić i pozostawić nadawców w tarapatach finansowych.

Chociaż nie jest to całkowity zakaz, te dwie decyzje znacznie utrudniłyby funkcjonowanie i kosztowałyby firmy farmaceutyczne oraz media sporo pieniędzy. Polityka ta ma na celu albo nałożenie na reklamodawców obowiązku szczegółowego informowania o ryzyku stwarzanym przez ich leki – zmuszając reklamy do bycia dłuższymi, a tym samym droższymi – albo zakazanie producentom leków oznaczania wydatków biznesowych na reklamy w ich podatkach, co również zwiększa rachunek, donosi Bloomberg.

Reklamy leków, które są nielegalne w większości krajów, są znakiem rozpoznawczym amerykańskiej telewizji od lat 80. Tak więc podnosząc poprzeczkę dla reklam farmaceutycznych, administracja Trumpa zagraża niejako kluczowemu źródłu dochodów dla nadawców.

Szacuje się, że firmy farmaceutyczne wydały 5,15 miliarda dolarów na reklamy telewizyjne w 2024 roku, co jest znaczącą liczbą, biorąc pod uwagę, że niedawne badanie wykazało, że producenci leków wydali prawie 14 miliardów dolarów na reklamy skierowane bezpośrednio do konsumentów w 2023 roku. Pomimo mniejszej liczby widzów, telewizja linearna odnotowała wzrost zakupów reklam farmaceutycznych w 2024 r., które osiągnęły 3,4 mld USD w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 r., co stanowi wzrost o 8,1% rok do roku.

Prawie 50% tych reklam leków zostało podzielonych między nadawców informacyjnych, w tym MSNBC, CBS News, CNN i Fox News, zgodnie z grudniowym raportem firmy badawczej eMarketer.

Kennedy od dawna krytykuje zdolność przemysłu farmaceutycznego do bezpośredniego reklamowania się konsumentom, co jego zdaniem prowadzi do częstszego stosowania leków na receptę przez Amerykanów. 

Jak konsekwentnie podkreślał sekretarz Kennedy, reklama farmaceutyczna skierowana bezpośrednio do konsumentów musi priorytetowo traktować dokładność, bezpieczeństwo pacjentów i interes publiczny, a nie marże zysku.

Jednak zniechęcanie do bezpośrednich reklam leków skierowanych do konsumentów zaszkodziłoby tradycyjnym nadawcom i firmom kablowym. Nadawcy wiadomości od lat borykają się z problemami, ponieważ platformy cyfrowe, w tym platformy mediów społecznościowych i giganci przesyłania strumieniowego, pozbawili ich dochodów z reklam.

Disney, ABC News i MSNBC nie odpowiedziały na pytanie, jak te zasady wpłyną na ich działalność. NBCUniversal, NBC News, Paramount, CBS News i Warner Bros. Discovery (spółka macierzysta CNN) odmówiły komentarza w tej sprawie.

Prezydent Donald Trump w przeszłości próbował sprawować kontrolę nad reklamami przemysłu farmaceutycznego.

Podczas jego pierwszej kadencji HHS wydał rozporządzenie, które wymagałoby od producentów leków umieszczania cen katalogowych w reklamach telewizyjnych, ale sędzia federalny zniweczył te wysiłki, mówiąc, że agencja przekroczyła swoje uprawnienia. Był to centralny element wysiłków Donalda Trumpa na rzecz obniżenia cen leków w tamtym czasie.

Chociaż obniżenie kosztów leków nie jest tak wysokim priorytetem w tej kadencji, Donald Trump podpisał dwa rozporządzenia wykonawcze, które mają na celu walkę z wysokimi cenami leków. Jeden z nich wezwał HHS do zbadania możliwości ułatwienia firmom farmaceutycznym bezpośredniej sprzedaży swoich leków pacjentom po „cenie najbardziej uprzywilejowanej”, która jest związana z niższymi cenami płaconymi w innych krajach rozwiniętych.

Źródło
Tagi