Chiny ujawniły plany ograniczenia eksportu grafitu – minerału kluczowego do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV). Tamtejsze Ministerstwo Handlu i Generalna Administracja Celna poinformowała, że decyzję tę podjęto ze względów bezpieczeństwa narodowego.
Informacja ta pojawiła się zaledwie kilka dni po tym, jak Stany Zjednoczone nałożyły dodatkowe limity na rodzaje półprzewodników, które amerykańskie firmy mogą sprzedawać chińskim firmom.
Zdaniem niektórych ekspertów w tej chwili zarówno Chiny, jak i kraje zachodnie są zaangażowane w walkę wet za wet, co pokazuje, jak powszechnie rozprzestrzeniają się środki protekcjonistyczne.
Chiny, które dominują w światowej produkcji i przetwórstwie grafitu, twierdzą, że od grudnia potrzebne będą pozwolenia na eksport syntetycznego materiału grafitowego – w tym wersji o wysokiej czystości, wysokiej wytrzymałości i dużej gęstości – a także naturalnego grafitu płatkowego.
Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych, w tym pojazdów zasilanych wyłącznie bateriami i hybryd, gwałtownie rośnie. Sprzedaż przekroczyła w zeszłym roku 10 milionów sztuk, co oznacza wzrost o 55% w porównaniu z 2021 r. i oczekuje się, że w tym roku wzrośnie do prawie 14 milionów pojazdów.
Według US Geological Survey rynek grafitu stosowanego w bateriach wzrósł na całym świecie od 2018 roku o 250%. Chiny były w ubiegłym roku wiodącym producentem grafitu na świecie, odpowiadając za około 65% światowej produkcji.
Oprócz pojazdów elektrycznych, grafit jest powszechnie stosowany w przemyśle półprzewodnikowym, lotniczym, chemicznym i stalowym.
Jak przypominają ekonomiczni analitycy Chiny od ponad roku są uwikłane w wojnę technologiczną ze Stanami Zjednoczonymi i ich sojusznikami w Europie i Azji o dostęp do zaawansowanych chipów i sprzętu do ich produkcji.
W lipcu Pekin nałożył ograniczenia eksportowe na gal i german, dwa minerały niezbędne do produkcji półprzewodników. Miesiąc później zagraniczne dostawy materiałów spadły do zera.
Jak przypomina prasa branżowa Chiny mają ogromny wpływ na światowy łańcuch dostaw minerałów krytycznych potrzebnych do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Według amerykańskiego Departamentu Energii rafinują one 60% światowego litu i 80% kobaltu.