W najnowszym badaniu PAYBACK zapytał Polaków o ich plany związane z pracami budowlanymi i remontowymi w tym roku. Zweryfikowali je specjaliści DSV – Global Transport and Logistics, realizującej na co dzień dostawy dla największych przedstawicieli polskiego rynku budowlanego.
Wiosna okresem remontowym
Z badań PAYBACK wynika, że najintensywniejsze prace budowlano-remontowe Polacy planują wykonać
w drugim kwartale tego roku. Wśród wskazań ankietowanych, dotyczących najlepszego okresu na przeprowadzenie remontu najczęściej wskazywano kwiecień (10 %), maj (11 %) i czerwiec (12%). Okazuje się, że w tym roku najczęściej będą remontowane kuchnie (10%), łazienki i WC (10 %) oraz salony (7 %).
Patrząc na sezon remontowo-budowlany w Polsce z perspektywy przygotowań, szczególny wzrost zainteresowania naszych klientów, głównie sieci dużych hipermarketów budowlanych, widzimy w połowie pierwszego kwartału. Zdaje się to potwierdzać wskazania Polaków dotyczące ich kalendarza prac remontowo– budowlanych. Największy popyt w tym sektorze zanotowaliśmy kilka lat temu, w pierwszych miesiącach pandemii koronawirusa. Wtedy Polacy remontowali na potęgę, o czym mogą świadczyć nasze wyniki z tamtego okresu, które w dobie spowolnienia w branży jest coraz trudniej powtórzyć
– przekonuje Karolina Kaliszan, Sales Director w DSV - Global Transport and Logistics.
Taniej już było
Ankietowani Polacy wypowiedzieli się również w spawie budżetu, jaki przeznaczą na tegoroczne prace
remontowe. Spora grupa planuje wydać na ten cel więcej niż 30 tys. Zł (24%)Tyle samo osób zadeklarowało, że ich budżet wyniesie 10-20 tys. zł., a 21% Polaków zamierza przeprowadzić remont kosztujący 1-5 tys. zł.
Zdecydowana większość, bo nieco ponad 56% ankietowanych sfinansuje go z własnych oszczędności a 27% zapłaci za niego z bieżących dochodów. Tylko niecałe 10% badanych stwierdziło, że wykona remont, posiłkując się kredytem lub pożyczką.
Prawdopodobnie ze względu na wysokie koszty planowanych zakupów poprzedzających prace remontowe, aż 48% Polaków zadeklarowało, że samodzielnie lub z pomocą bliskich wykona zaplanowany remont. 26% stwierdziło, że zatrudni fachowców, a 25% chce częściowo zrobić to samodzielnie, a część robót zlecić
specjalistom.
Po farby, tapety, płytki, armaturę i artykuły do remontu głównie do dużych marketów budowlanych
Wyniki badania PAYBACK jednoznacznie pokazują, że w drugim kwartale tego roku duże markety budowlane
przeżyją prawdziwe oblężenie. Zakupy zamierza zrobić tam ponad 72% Polaków. Niecałe 9% ankietowanych
zadeklarowało, że planuje wyposażyć się do remontu w mniejszych sklepach budowlanych, a tylko 8%
przyznało, że zrobi zakupy w internecie. Co ciekawe, z ankiety wynika, że wybieramy materiały budowlane,
kierując się w pierwszej kolejności ich jakością i wydajnością (21%). Cena to drugie najczęściej wskazywane
kryterium (17%). Sięgamy też po produkty z polecenia (4%)
Myślę, że na wyniki badania dotyczące miejsca zakupu produktów remontowo-budowlanych Polaków oraz towarzyszące im kryteria zakupowe powinniśmy spojrzeć kompleksowo, szczególnie, jeśli mówimy o dużych marketach budowlanych i dostępności produktów. Współpracując z kilkoma tego typu sieciami wiemy, że klientom bardzo zależy na utrzymaniu płynności dostaw i zapewnieniu w ten sposób stałej dostępności oferowanych towarów. Nas jako DSV wyróżnia to, że możemy naszym partnerom biznesowym zagwarantować pierwszeństwo slotów, czyli tzw. okien rozładunkowych. Dzięki temu mają oni pewność tego, że ich towary znajdą się na półkach danych marketów budowlanych
– zwraca uwagę Karolina Kaliszan.