Czy chińskie firmy samochodowe zdominują rynek aut?

Jeśli chińscy producenci samochodów będą nadal tak szybko rozwijać się poza Chinami to już za kilka lat (2030 r.) osiągną 33% udziału w światowym rynku motoryzacyjnym - twierdzi firma konsultingowa AlixPartners. Jak zaznaczają eksperci znaczna część wzrostu sprzedaży tych aut, będzie miała miejsce poza Chinami.

Szybka ekspansja chińskich producentów samochodów jest coraz większym problemem dla starszych producentów samochodów i polityków na całym świecie. Wielu obawia się, że tańsze pojazdy wyprodukowane w Chinach zaleją rynki, podcinając ceny modeli produkowanych w kraju, zwłaszcza pojazdów w pełni elektrycznych.

Eksperci z AlixPartners spodziewają się, że chińskie marki będą rosły na wszystkich rynkach na całym świecie. Firma dodała jednak, że spodziewa się znacznie mniejszej ekspansji w Japonii i Ameryce Północnej, w tym w USA, gdzie normy bezpieczeństwa pojazdów są bardziej rygorystyczne i ogłoszono 100% cło na importowane chińskie pojazdy elektryczne.

Według analityków AlixPartners Chiny są nowym przełomem w branży, zdolnym do tworzenia niezbędnych pojazdów, które są szybsze, tańsze w zakupie, zaawansowane technologicznie oraz bardziej wydajne w budowie.

Przewiduje się, że w USA chińscy producenci samochodów osiągną tylko 3% udziału w rynku, podczas gdy w Meksyku do 2030 r. co piąty pojazd ma być chińską marką. AlixPartners donosi, że w większości innych głównych regionów świata udział chińskich producentów samochodów ma gwałtownie wzrosnąć. Obszary te obejmują Amerykę Środkową i Południową, Azję Południowo-Wschodnią oraz Bliski Wschód i Afrykę. Oczekuje się, że chińskie marki w Chinach również wzrosną z 59% do 72% udziału w rynku.

Również w Europie, gdzie chińscy producenci samochodów szybko się rozwinęli w ostatnich latach, udział chińskich marek motoryzacyjnych na rynku podwoi się z 6% do 12% do 2030 roku.

Chińscy producenci samochodów rozwijają się, ponieważ mają przewagę kosztową, lokalne strategie produkcyjne, które m. in. umożliwią strategię „buduj tam, gdzie sprzedajesz” ( na rynkach poza Chinami). Pojazdy te są w wysokim stopniu zaawansowane technologicznie i spełniają zmieniające się preferencje konsumentów w zakresie nowoczesnego wzornictwa.

Po za tym, na co zwracają uwagę motoryzacyjni eksperci chińscy producenci samochodów elektrycznych tworzą nowe produkty w czasie o połowę krótszym niż tradycyjni producenci samochodów – 40 miesięcy w porównaniu z 20 miesiącami – głównie poprzez projektowanie i testowanie w celu spełnienia standardów w porównaniu z nadmierną inżynierią. Mają również 35% przewagę kosztową „Made in China”.

 

 

 

Źródło

Skomentuj artykuł: