Tesla poinformowała w czwartek o pierwszym całorocznym spadku sprzedaży w swojej historii. W jej wyniki uderzyły przede wszystkim zwiększona chińska konkurencja oraz spowolnienie popytu na pojazdy elektryczne.
Firma odnotowała sprzedaż w czwartym kwartale na poziomie 495 570 pojazdów, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z rokiem poprzednim. To jednak pozostawiło ją daleko w tyle za 595 413 pojazdami elektrycznymi sprzedanymi przez chińskiego rywala BYD w tym kwartale. Całoroczna sprzedaż Tesli na poziomie 1,8 miliona pojazdów przewyższyła jednak roczną sprzedaż pojazdów elektrycznych BYD o 24 000, utrzymując tytuł największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych.
Jednak całkowita sprzedaż Tesli w 2024 r. spadła o 1% w porównaniu z sumą w 2023 r. Tesla w pewnym momencie odnotowywała roczny wzrost sprzedaży o prawie 50% rocznie, a jej całkowita sprzedaż w 2023 roku wzrosła o solidne 37% w porównaniu z 2022 rokiem, więc nawet niewielki spadek oznacza znaczne spowolnienie.
Tesla stoi w obliczu rosnącej konkurencji nie tylko ze strony chińskich rywali, takich jak BYD, ale także ze strony starszych światowych producentów samochodów, takich jak General Motors, Ford, Volkswagen AG i koreańscy partnerzy Hyundai i Kia. Mimo że ci starsi producenci samochodów mają tylko ułamek sprzedaży pojazdów elektrycznych Tesli, ponieważ sprzedają głównie tradycyjne samochody napędzane benzyną, stanowią większą konkurencję.
Tesla zareagowała na spowolnienie popytu, obniżając ceny pojazdów, zarówno w Chinach, jak i w Stanach Zjednoczonych. Mimo tych niezbyt wesołych danych sprzedaż pojazdów elektrycznych nadal rośnie, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i na całym świecie, choć w wolniejszym tempie niż w przeszłości.