Wzrost rejestracji aut z zagranicy

W lipcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 67 487 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 7,5% więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku.

Lipcowy wzrost jest jednak tylko na pozór jest wysoki, bo wynika on z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Dla przypomnienia, rok temu w lipcu import wyniósł niespełna 63 tys. sztuk i był najniższy od momentu przystąpienia Polski do UE. W tym roku w lipcu było o zaledwie 452 szt. więcej niż w czerwcu. To trzeci miesiąc z rzędu z wynikami bardzo zbliżonymi wynikami na poziomie 66,5-67,5 tys. sztuk. Warto przypomnieć, że wyniki w lipcowe w latach 2015-2020 były średnio o 20 tys. sztuk wyższe. Od czasu pandemii import spadł, a tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 700-720 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym.

Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuki, o 2,8% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 414 097 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 2,5%. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 38 782 sztuki - jest o 5,9% mniejszy niż przed rokiem.

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 2 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

- Niestety, każdy wzrost liczby importowanych samochodów używanych oznacza pogorszenie jakości polskiej floty samochodowej, biorąc pod uwagę ich wysoki średni wiek. Co więcej, z naszego doświadczenia wynika, że w wielu przypadkach, zwłaszcza samochody starsze niż 10 lat, są przedmiotem różnego rodzaju oszustw. Do najczęstszych należą: cofanie liczników, fałszowanie roku produkcji czy ukrywanie uszkodzeń powstałych w wyniku poważnych wypadków drogowych. Każdemu zainteresowanemu zakupem używanego samochodu zalecamy dokładne sprawdzenie auta, a najlepiej kupowanie w miejscach, gdzie można mieć do czynienia bezpośrednio z właścicielem, a nie tylko pośrednikiem sprzedaży – powiedziała Karolína Topolová, dyr. Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

Źródło

Skomentuj artykuł: