Europejskie państwa coraz bardziej otwierają się na pojazdy elektryczne. To główny wniosek płynący z opracowanego przez LeasePlan raportu EV Readiness Index 2023, kompleksowej analizy gotowości 22. europejskich krajów do inwestowania w pojazdy elektryczne.
Raport LeasePlan EV Readiness Index 2023 to coroczna kompleksowa analiza stanu przygotowań 22 europejskich krajów do elektromobilnej rewolucji. Szósta edycja raportu dostarcza szczegółowych danych na temat gotowości każdego rynku do inwestowania w energię elektryczną. Badanie opiera się na trzech czynnikach:
- poziomie dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych (wskaźnik sprawdza liczbę elektryków (EV) zarejestrowanych na ogólną liczbę mieszkańców oraz udział samochodów elektrycznych w rynku wszystkich zarejestrowanych pojazdów).
- poziomie rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych (porównanie liczby publicznych punktów ładowania w stosunku do liczby mieszkańców, liczby publicznych punktów ładowania w stosunku do liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych (EV) a także ilości szybkich ładowarek (DC) na kilometr autostrady).
- całkowitych kosztów posiadania TCO (ocena obecnie obowiązujących dotacji rządowych a także korzyści wynikających z opodatkowania dla kierowców pojazdów elektrycznych i porównanie cen energii oraz wynajmu elektryków (EV).
W porównaniu do roku ubiegłego wszystkie 22 kraje w 2023 r. zdobyły 72 dodatkowe punkty (+12%), co wskazuje ogólną poprawę gotowości do przyjęcia pojazdów elektrycznych w całej Europie.
Wskaźnik dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych, w danym kraju wzrósł na prawie wszystkich rynkach, zdobywając 42 dodatkowe punkty (+19%). Odzwierciedla to rosnący popyt i popularność pojazdów elektrycznych w krajach europejskich.
Również infrastruktura ładowania uległa znaczącej poprawie – nastąpił wzrost o 45 punktów (+43%). Władze lokalne, krajowe i europejskie będą dalej musiały inwestować w infrastrukturę ładowania, aby zagwarantować, że jej dostępność dotrzyma kroku rosnącemu popytowi.
Mimo, że samochody elektryczne są w większości krajów europejskich wciąż bardziej przystępne cenowo niż te z silnikiem spalinowym (ICE), całkowity koszt posiadania (TCO) spadł nieznacznie o 14 punktów (-6%). Było to głównie spowodowane wzrostem cen energii w 2022 roku.
Norwegia, Holandia i Wlk. Brytania zajęły pierwsze miejsca pod względem gotowości do użytkowania pojazdów elektrycznych i są obecnie najlepiej przygotowanymi krajami w Europie do przejścia na pojazdy elektryczne. Polska z 16. punktami zajmuje ostatnie 22. miejsce wśród badanych państw europejskich.
– Polska w 2023 r. zanotowała wzrost o 3 nowe punkty we wskaźniku, który bierze pod uwagę m.in. liczbę rejestracji czy udział samochodów elektrycznych w sprzedaży i zamówieniach. W kategoriach „dojrzałości infrastruktury ładowania” i „całkowitych kosztów posiadania” pojazdów elektrycznych wyniki kraju pozostają bez zmian. Wciąż w Polsce jest mniej samochodów elektrycznych niż chociażby na innych rynkach, ale należy zauważyć, że cały czas ich przybywa. Nowe samochody elektryczne dla coraz większego grona klientów stają się równie dobrym lub nawet lepszym wyborem od aut spalinowych – zwłaszcza wśród klientów korporacyjnych, którzy korzystając z naszego programu #StartElectric decydują się na kompleksową usługę samochodu elektrycznego wraz z ładowarką. Z raportu wynika także, że wiele krajów, w tym Polska, ma jednak jeszcze dużo pracy do wykonania. Obecnie najważniejszą przeszkodą dla naszych klientów w przesiadce na samochody elektryczne niezmiennie jest brak wystarczającej ilości publicznych stacji ładowania - ocenia Rogier Klop, dyr. zarządzający LeasePlan Polska.
W analizie uwzględniono 22 kraje: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.