Macie już dość składania w urzędach tych samych dokumentów po kilka razy? A może trudno Wam zrozumieć dlaczego dany dokument koniecznie musi być wydrukowany i ręcznie podpisany? Napiszcie nam, co chcielibyście zmienić, a my nad tym popracujemy – informuje w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji.
Jeśli ktoś pyta, czym zajmuje się Ministerstwo Cyfryzacji to odpowiadamy: ułatwianiem Polakom życia. Dbamy przy tym o cyberbezpieczeństwo, rozwój nowoczesnych technologii, czy budowę infrastruktury. Wszystkie działania mają wspólny mianownik: sprawienie, by było łatwiej.
Podziel się opinią
Od kilku lat budujemy cyfrowe państwo, dostępne dla obywateli 24/7. Sporo w tym zakresie już udało się zrobić, ale chcemy więcej. Mamy wiele pomysłów, zależy nam jednak także na wysłuchaniu opinii tych, dla których to robimy. Dlatego rozpoczynamy konsultacje, w których udział może wziąć każdy
Resort prosi, by podpowiedzieć, przy załatwianiu jakich spraw papierowy dokument mogą zamienić na elektroniczny, a w których wizytę w urzędzie zastąpić wnioskiem podpisanym profilem zaufanym. "Po co nam takie informacje?"
Pracujemy nad przepisami, które wprowadzą w Polsce domyślność cyfrową. Jej efektem będzie wyeliminowanie przepisów, które nie uwzględniają możliwości realizacji procedur cyfrowo lub wręcz ją uniemożliwiają, wprost wskazując na ich realizację jedynie „tradycyjną drogą”, czyli papierową. Chcemy, aby procedury administracyjne - niezbędne do obsługi obywateli oraz realizujące je usługi publiczne - były z założenia cyfrowe
Bez obaw, zdajemy sobie sprawę, że część Polaków wciąż nie ma – z wyboru lub konieczności – dostępu do internetu. Nie zapomnimy o nich. Nadal będą mieli możliwość załatwiania spraw „tradycyjnie”, ale nieco szybciej.
Na raz
Kolejna zasada, która nam przyświeca, to zasada jednorazowości. Chodzi o to, by organy administracji publicznej dbały o jednorazowość podawania tych samych danych przez obywateli i przedsiębiorców. Jeżeli to dozwolone, powinny ponownie wykorzystywać wewnętrznie te dane (zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych), eliminując w ten sposób dodatkowe obciążenia dla obywateli i przedsiębiorstw.
Chcemy przemodelować procesy w relacjach na linii państwo – obywatel, maksymalnie ograniczając obciążenia obywateli – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Do konsultacji zaprosiliśmy najważniejsze instytucje w państwie, ale chcemy też wysłuchać najważniejszego głosu – obywateli, stąd tak szerokie konsultacje
Od czego Twoim zdaniem powinniśmy zacząć, jakie sprawy z papieru można przenieść do internetu? Podzieli się swoimi pomysłami. Wystarczy, że wypełnisz krótki FORMULARZ.
„Jesteśmy ciekawi Waszego zdania. Na Wasze pomysły czekamy do 10 lutego 2020 r. A jeśli jesteście ciekawi, jakie usług są już dostępne online, koniecznie zajrzyjcie na www.GOV.pl” – pisze MC.