Specjalizują się w tematyce lifestylowej, tworzą głównie na Instagramie i chcą sprzedawać własne produkty. Nie jest zaskoczeniem, że i tu zarabiają mniej niż mężczyźni – tak wynika z analizy działalności twórczyń internetowych przygotowanej z okazji Dnia Kobiet przez firmę Imker.
Wśród prawie 180 twórców internetowych, którzy wzięli udział w ankiecie Imker dot. ekonomii twórców w Polsce, 42 proc. stanowią kobiety. Trzy na cztery respondentki zarabiają na swojej działalności internetowej, jednak tylko co czwarta osiąga przychody powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Wśród mężczyzn ten poziom przychodów osiąga 33 proc. ankietowanych. Zarobki ponad połowy respondentek mieszczą się w przedziale 1 000 – 9 999 zł.
– Kobiety coraz chętniej zakładają własne biznesy online. To rozwiązanie, które daje im wolność, możliwość dostosowania pracy pod swoje potrzeby, co jest szczególnie istotne, jeśli chcą połączyć życie zawodowe z macierzyństwem. Widzę to u swojej społeczności. Niestety wiele kobiet wciąż mierzy się z tzw. syndromem oszustki – nie czują się one wystarczająco wykwalifikowane, by doradzać innym i edukować w internecie, nie wierzą w swoje umiejętności. Często również przekłada się to na niższe zarobki twórczyń, ponieważ wyceniają one swoją pracę dużo taniej niż mężczyźni. Warto sobie jednak uświadomić, że wątpliwości dotyczące własnych umiejętności i kwalifikacji stanowią głos wewnętrznego krytyka. W rzeczywistości kobiety są świetnymi ekspertkami i kompetentnymi twórczyniami – komentuje Ola Gościniak, pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna i GirlBosskie.
Przeciętne zarobki twórczyń mogą wynikać z faktu, że kobiety nie poświęcają wiele czasu na działalność online. Co druga ankietowana spędza na tworzeniu w internecie mniej niż 20 godzin tygodniowo.
Z drugiej strony, połowa respondentek deklaruje, że twórczość internetowa jest ich głównym zajęciem zarobkowym i jedynie niecałe 19 proc. z nich traktuje ją jako hobby.
W swojej twórczości internetowej kobiety podejmują najczęściej tematy z kategorii lifestyle i zdrowie (29 proc. ankietowanych), w przeciwieństwie do mężczyzn, wśród których jedynie 14 proc. działa w tym obszarze. Wyjątkową popularnością wśród kobiet-twórczyń cieszą się również zagadnienia związane z rozwojem osobistym (24 proc.), parentingiem i rodziną (15 proc.), relacjami i związkami (15 proc.) oraz tematy specjalistyczne z wąskiej dziedziny zawodowej (15 proc.).
Większość ankietowanych twórczyń (55 proc.) dociera do swoich odbiorców za pośrednictwem Instagrama. Co trzecia deklaruje, że jej głównym kanałem jest Facebook, 28 proc. tworzy na blogu.
Tym, co wyróżnia kobiety na tle twórców innych płci, był główny cel na kolejny rok działalności, jaki wskazały one w ankiecie. Było nim wypuszczenie nowych produktów, np. książek, kursów, e-booków. Taki plan na kolejny rok działalności miała co trzecia respondentka. Dla mężczyzn zdecydowanie ważniejsze było zwiększenie przychodów.
– Autorskie produkty cyfrowe stanowią rosnący trend wśród twórców internetowych. Pozwalają one zarabiać na swojej wiedzy i doświadczeniu, bazując na wypracowanych już treściach i zgromadzonej publiczności. Dzięki dostępnym na rynku narzędziom, wypuszczenie kursu czy sprzedaż e-booka leży w zasięgu ręki osób działających w internecie. Twórczynie mogą w ten sposób rozwijać swoją markę online i wzmacniać wizerunek ekspertki w swojej dziedzinie, a jednocześnie lepiej zarabiać. W Imker wspieramy kobiety, które bardzo ambitnie podchodzą do swojej działalności w internecie – wytrwale i pracowicie tworzą nowe produkty, konsekwentnie budują własne newslettery i gromadzą zaangażowaną społeczność, realizują założoną misję. Z okazji Dnia Kobiet, życzyłbym wszystkim paniom działającym w internecie odwagi w rozwijaniu swoich projektów i zarabiania na własnych zasadach – dodaje Krzysztof Bartnik, CEO i założyciel Imker.
Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem: https://imker.pl/raporty/raport-2023/