Rekordowa liczba firm planuje obciąć wydatki na reklamę w X w przyszłym roku z powodu obaw, że „ekstremalne treści na platformie mogą zaszkodzić ich markom” – ostrzegają lewicowo-liberalne media. Utrata dużej liczby reklamodawców byłaby kolejnym ciosem finansowym dla firmy Elona Muska.
Badanie przeprowadzone przez firmę badawczą Kantar wykazało, że 26% marketerów planuje zmniejszyć swoje wydatki na X w 2025 r., co jest największym odnotowanym spadkiem ze wszystkich głównych globalnych platform reklamowych. Tylko 4% marketerów uważa, że reklamy X zapewniają „bezpieczeństwo marki”.
„Reklamodawcy od kilku lat przenoszą swoje wydatki marketingowe z dala od X” – twierdzi Gonca Bubani, globalny dyrektor ds. przywództwa w mediach w Kantar, dodając, że „zwrot wydaje się obecnie mało prawdopodobny”. Z drugiej jednak strony konsumenci są bardziej pozytywnie nastawieni do reklam na X, ponieważ jest ich mniej niż kiedyś, według Kantara.
Wyniki badania sugerują, że pojednawczy ton Muska wobec największych światowych firm i jednocześnie reklamodawców na największym na świecie dorocznym festiwalu reklamy, Cannes Lions, w czerwcu, nie powiódł się.
W zeszłym miesiącu Musk złożył pozew przeciwko wpływowemu organowi branży reklamowej – którego członkami są Unilever, Mars i CVS – twierdząc, że grupa spiskowała, aby „bojkotować” X.
W czwartkowym oświadczeniu rzecznik X powiedział, że platforma „oferuje teraz większe bezpieczeństwo marki, wydajność i możliwości analityczne niż kiedykolwiek wcześniej, jednocześnie odnotowując rekordowo wysoki poziom użytkowania”.
Rzecznik dodał, że „wskaźnik bezpieczeństwa marki X wynosi średnio 99%, co zostało potwierdzone przez DoubleVerify i Integral Ad Science”, firmy, które analizują wartość miejsc docelowych w reklamach cyfrowych.
Jak zaznaczają lewicowo-liberalni eksperci ds. mediów od czasu przejęcia przez Muska za 44 miliardy dolarów w 2022 roku, duże marki wycofały się z platformy, wcześniej znanej jako Twitter, z powodu obaw o moderację treści i niepewności co do kierunku, w którym zmierza platforma.
W listopadzie ubiegłego roku około tuzina znanych marek – w tym IBM, Disney i Paramount – wstrzymało wydatki na reklamę X z powodu obaw o antysemityzm i mowę nienawiści, w czym nie pomógł fakt, że Musk poparł jedną z antysemickich teorii spiskowych. Za co później przeprosił.
Według raportu Kantara najbardziej preferowaną platformą reklamową pozostaje obecnie YouTube, podczas gdy dla indywidualnych konsumentów pierwsze miejsce dzielą Amazon i TikTok.
Lewicowy prezydent Brazylii Luiz Inácio Lula da Silva powiedział na początku tego tygodnia, że świat nie jest zobowiązany do znoszenia skrajnie prawicowego programu Muska tylko z powodu jego ogromnego bogactwa. Kraj ten zablokował X po nakazie Sądu Najwyższego, ponieważ Musk odmówił wyznaczenia nowego przedstawiciela prawnego w kraju. Posunięcie to eskalowało po wielomiesięcznym sporze o to, co stanowi wolność słowa.