Jak zamierzają oszczędzać Polacy?

Ograniczenie wydatków i oszczędności przy zakupach planuje 80 proc. polskich konsumentów - wynika z opublikowanego dzisiaj badania przeprowadzonego we wrześniu br. przez firmę GfK. - Coraz więcej odbiorców całkowicie rezygnuje z zakupów niektórych kategorii - dodano.

Jak wskazują wyniki badania Current Consumer Mood zrealizowanego we wrześniu br., 80 proc. polskich konsumentów planuje ograniczenie wydatków oraz poszukuje oszczędności przy zakupach produktów spożywczych i większych dóbr oraz usług. Część Polaków coraz częściej sięga po najtańsze produkty, szuka promocji, a coraz większy odsetek całkowicie rezygnuje z zakupów wybranych kategorii. Według autorów badania, jest to efekt galopującej inflacji oraz napięć na arenie międzynarodowej.

- Obecnie 82 proc. nabywców przyznaje, że kupuje mniej większych produktów i usług. Co więcej, aż 78 proc. Polaków deklaruje podobne oszczędności podczas zakupów spożywczych. Przeciętny koszyk polskiego konsumenta kurczy się z miesiąca na miesiąc. I choć wolumenowo kupujemy mniej, na zakupy wydajemy więcej

wskazała cytowana w informacji dyrektor marketingu w GfK Dominika Grusznic-Drobińska.

Z raportu wynika, że konsumenci mają różne strategie na cięcie wydatków. Ponad połowa nabywców wybiera najtańsze produkty spożywcze, coraz częściej rezygnują z produktów ulubionych marek, mniejszą uwagę przywiązują też do lokalnego pochodzenia czy pozytywnego wpływ na zdrowie.

- Rosnące znaczenie kryterium niskiej ceny z pewnością wzmocni pozycję rynkową marek własnych, które również oferują wysoką jakość, a kosztują mniej – dodała Grusznic-Drobińska.

Według danych GfK niemal 70 proc. konsumentów powstrzymuje się od zakupu zbędnych rzeczy, połowa chętniej niż dotychczas korzysta z promocji, a 42 proc. szuka zbliżonych produktów w niższych cenach. Rośnie też liczba konsumentów, którzy decydują się na zakup używanych przedmiotów. Według Grusznic-Drobińskiej przez ostatnie 1,5 roku ich liczba zwiększyła się o 10 pkt. i obecnie wynosi 29 proc. 

Źródło

Skomentuj artykuł: