W poniedziałek, 21 marca, ZUS uruchomił specjalną linię telefoniczną w języku ukraińskim i polskim w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Chodzi o osoby, które przybyły do Polski po 23 lutego tego roku w wyniku konfliktu zbrojnego.
- Infolinia jest dostępna w dni robocze, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem 22 444 02 55. Opłata za połączenie jest według stawek operatorów. Wśród osób obsługujących infolinię są m.in. uchodźcy z Ukrainy – informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Konsultanci infolinii udzielają informacji: o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS, jak wypełnić wnioski o te świadczenia, jakie dane są niezbędne do podania by wniosek był kompletny oraz jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
- Ponadto w sprawach ubezpieczeń społecznych i świadczeń dla uchodźców można też zadawać pytania za pośrednictwem poczty email. Został utworzony specjalny adres mejlowy [email protected]. Jeśli ktoś ma jakieś wątpliwości, chciałby się dowiedzieć jakie warunki trzeba spełnić, by otrzymać świadczenie rodzinne wypłacane przez ZUS dla obywateli Ukrainy może je także zadać mailowo – dodaje rzeczniczka.
Również na stronie internetowej ZUS dostępne są informacje w języku ukraińskim w zakresie świadczeń i niezbędnych informacji dotyczących ubezpieczeń społecznych oraz dostęp do strony internetowej, gdzie mogą dowiedzieć m.in. gdzie i na jakich warunkach mogą uzyskać pomoc.
Z powodu wojny na Ukrainie już ponad dwa miliony obywateli tego państwa wjechało do Polski szukając schronienia przed skutkami działań zbrojnych. Na przełomie lutego i marca ZUS przyjął pierwsze rodziny uchodźców z Ukrainy, które korzystają z bazy szkoleniowej Zakładu. Łącznie jest ich obecnie ponad 300 osób.
W związku z wydarzeniami w Ukrainie pracownicy ZUS organizują zbiórki najpotrzebniejszych rzeczy dla obywateli Ukrainy. Zebrane produkty trafiają do organizacji zajmujących się pomocą.