Tiltrotor z polskimi podzespołami poleci z Tokio na Ogasawara

Nowoczesna maszyna łącząca osiągi maszyn turbośmigłowych z wszechstronnością wiropłatów będzie testowana przez tokijskie władze metropolitalne. Ocena zdolności tego wielozadaniowego, komercyjnego tiltrotoru AW609 produkowanego przez koncern Leonardo odbędzie się pod kątem zapewnienia transportu lotniczego ze stolicy Japonii na wyspę Ogasawara oddaloną od Tokio około 1000 km.

Na uwagę zasługuje fakt, że w polskich zakładach PZL-Świdnik wytwarzane są komponenty systemu sterowania AW609, świdnicka firma prowadzi również tzw. testy zmęczeniowe kadłuba AW609.

Pierwszy na świecie komercyjny statek powietrzny typu tiltrotor testowany w Japonii umożliwi pełne dotarcie do odległych regionów dzięki kombinacji dużej prędkości, dalekiego zasięgu oraz zdolności pionowego startu. AW609 dołączyłby do floty ponad 130. śmigłowców służących do wykonywania misji cywilnych, wojskowych oraz usług publicznych. Dwa pierwsze wyprodukowane AW609 znajdują się w fazie montażu końcowego, a system szkolenia obejmujący pełny symulator lotu ma być gotowy jeszcze w tym roku.

AW609 daje możliwość podróżowania do odległych lokalizacji, nawet z centrum miasta. Dzięki prędkości wynoszącej 275 węzłów, osiąganemu pułapowi 25000 stóp oraz maksymalnemu zasięgowi 1000 mil morskich, użytkownicy będą mogli korzystać ze zdolności maszyny do przelotu powyżej pułapu niekorzystnych warunków pogodowych, w hermetycznej kabinie, przy zachowaniu typowej dla wiropłatów możliwości pionowego startu i lądowania, a także zawisu w powietrzu. Nowoczesna „zielona” technologia gwarantuje niższe poziomy emisji i hałasu. 

AW609 będzie pierwszym statkiem powietrznym typu tiltrotor z certyfikacją cywilną. Jest maszyna wyspecjalizowaną dla podróży prywatnych i biznesowych, misji ratownictwa medycznego (EMS), poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz działań morskich i patrolowych. AW609 może przewozić do dziewięciu pasażerów, bezpiecznie przelatując ponad obszarem złej pogody oraz w warunkach oblodzenia.

Pierwsze dwa egzemplarze produkcyjne AW609 są obecnie montowane w Filadelfii w USA. Zaawansowane urządzenie do szkolenia w locie oraz pierwszy na świecie symulator lotu AW609 będą dostępne pod koniec tego roku.
 

Skomentuj artykuł: