Niskie zaangażowanie, wysoki stres i brak chęci do zmiany. Jak Polacy podchodzą do pracy?

To nie najlepsza wiadomość dla managerów: zaangażowanie Polaków w pracę pozostawia wiele do życzenia, wynika z raportu Gallup „State of the Global Workplace”. Spośród 38 badanych państw uplasowaliśmy się dopiero na 32. miejscu w europejskim rankingu zaangażowania pracowników.

Zaledwie 1 na 10 (10 proc.) aktywnych zawodowo Polaków zadeklarowało zaangażowanie w miejscu pracy. Co gorsza, pomimo naszej reputacji jako narodu pracowitego straciliśmy aż 4 pozycje w tym rankingu w ciągu ostatniego roku.

Jeśli przyjrzymy się pozostałym wynikom badania, znajdziemy kolejne niepokojące sygnały. Ogólną jakość swojego życia pozytywnie oceniło tylko 36 proc. respondentów z Polski, co uplasowało nas na 31. miejscu – ponownie bliżej końca zestawienia. Twórcy raportu nie pokusili się o ocenę, co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, ale pewną wskazówką mogą być kolejne części ankiety, z których wynika, że prawie co trzeci Polak (30 proc.) doświadcza codziennego stresu, 17 proc. każdego dnia odczuwa złość, a 14 proc. – smutek. Te wyniki spowodowały, że Polska straciła co najmniej po 6 pozycji w tych rankingach.

– Trwały stres i brak komfortu psychicznego w miejscu pracy mogą rodzić frustrację i demotywację, a co za tym idzie – spadek produktywności i zaangażowania. Często zapominamy, że trudności w wykonaniu codziennych zadań, wyzwania związane z wypracowaniem porozumienia w zespole, ale też niedopasowane wyposażenie biurowe mogą mieć negatywny wpływ na pracownika. Stres i frustracja, wynikające z konieczności użytkowania niesprawnego lub przestarzałego sprzętu mogą spowodować obciążenie psychonerwowe. Aby uwolnić się od stresogennych czynników, wystarczy czasem wymienić stare urządzenia lub po prostu zmienić otoczenie – tłumaczy Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery, firmie, która wynajmuje wyposażenie dla współczesnych stanowisk pracy.

Przeterminowane biuro

Ponad połowa ankietowanych przez Opinium  pracowników w Europie (59 proc.) stwierdza, że sprzęty w ich miejscu pracy są przestarzałe, a firmy nie spieszą się z wymianą, dopóki urządzenia jeszcze działają. Zgodnie z wynikami badania wyposażenie miejsc pracy ma bezpośredni wpływ na doświadczenia pracowników, ich samopoczucie w miejscu pracy, a co za tym idzie – lojalność i produktywność.

Obecnie tylko połowa (51 proc.) respondentów badania Gallup w Polsce ocenia swoje środowisko pracy dobrze, podczas gdy pozostali wyrażają niezadowolenie z warunków, w jakich pracują. Jednocześnie tylko co czwarty z respondentów (24 proc.) deklaruje chęć zmiany pracodawcy, co może wynikać z obawy o obecne warunki gospodarcze i geopolityczne. – Warto jednak rozważyć mniej radykalne kroki, np. możemy pomyśleć o chwilowej zmianie otoczenia – podpowiada Katarzyna Oracz. – Trend łączenia pracy z wakacjami, czyli workation dopiero zdobywa pierwszych zwolenników nad Wisłą. Takie rozwiązanie pozwala radykalnie zmienić środowisko pracy, obniżyć stres, czy pokonać rutynę wykonywanych zadań i bardziej efektywnie odpoczywać, co ma bezpośrednie przełożenie na produktywność i zaangażowanie.

– Jak wynika z naszego doświadczenia, dotychczas relatywnie niewielkie grono osób w Polsce, które łączą pracę z wakacjami, szybko się powiększa – komentuje Karolina Warzybok, prezes zarządu Ecco Holiday. – Na pracowakacje najczęściej decydują się ludzie w wieku 30-50 lat, działający w tak zwanych wolnych zawodach. Na razie na workation wyjeżdżamy głównie w miesiącach jesiennych i zimowych. Uciekamy przed chłodem, śniegiem i brakiem słońca. Pod uwagę bierzemy nie tylko klimat, ale też strefy czasowe. Zakładając, że przesunięcia rzędu 2 godzin nie są problemem, wachlarz kierunków do wyboru pozostaje dosyć szeroki, np. Wyspy Kanaryjskie, Sycylia czy Grecja. Bardzo popularne są też Malta i Cypr. Jeśli strefy czasowe nie są istotne, możemy wyjechać do Zanzibaru lub Azji, z Tajlandią i Indonezją na czele wśród najpopularniejszych miejsc – dodaje.

Jak wskazuje ekspertka biura podróży, najczęściej jednak na pracowakacje powracamy do znanych sobie miejsc. Poszukujemy nie tylko cieplejszego klimatu i zmiany otoczenia, ale również komfortowego miejsca pracy i szybkiego internetu. Infrastruktura i poziom rozwoju różnego rodzaju usług są równie istotnymi czynnikami, ponieważ podróżując do innych stref klimatycznych, zabranie ze sobą dowolnego dodatkowego sprzętu poza laptopem może stanowić nie lada wyzwanie. W takiej sytuacji warto sprawdzić możliwość wynajęcia wyposażenia biurowego na miejscu.

Workation to także wyjazdy krajowe. Podróżując w Polsce, oszczędzamy sobie wszelkich trudności związanych z barierą językową czy osobliwościami kulturowymi, z jakimi można się zderzyć, przebywając przez dłuższy czas za granicą. Być może taki wyjazd nie wiąże się ze zmianą klimatu, ale sama możliwość pracy z dala od miejskiego zgiełku również jest ceniona wśród polskich pracujących podróżników. Ponadto, Polska coraz częściej pojawia się w rankingach wśród krajów polecanych na workation i sama staje się popularnym celem podróży dla tego typu „turystów” z Europy Zachodniej. Dlatego rosnącą popularność trendu workation może wykorzystać także lokalny sektor HoReCa. Aby zadbać o środowisko pracy dla swoich pracujących zdalnie gości, można m.in. rozważyć wynajem wyposażenia biurowego na okres workation.


O Gleevery

Gleevery to nowoczesna platforma operująca w obszarze nowych technologii i gospodarki cyrkularnej. Głównym celem firmy jest powszechne wdrożenie zasad ekonomii współdzielenia, wydłużenie życia produktów oraz zapewnienie szybkiego i wygodnego dostępu do produktów niezbędnych okresowo firmom i osobom prywatnym bez konieczności ich kupowania. Dostarczając unikalne rozwiązanie employer brandingowe Gleevery pozwala pracodawcom w ramach świadczenia pozapłacowego zapewnić pracownikom możliwość wypożyczenia tysięcy produktów za pośrednictwem atrakcyjnej platformy. Firma współpracuje także z sieciami handlowymi, producentami i dystrybutorami umożliwiając im oferowanie swojego asortymentu w formule najmu.

 

Źródło

Skomentuj artykuł: