GM był największym amerykańskim producentem samochodów przez prawie sto lat. Niedługo zostanie zdetronizowany przez Toyotę. To kolejny znak, że amerykańscy producenci samochodów utracili dominację na rodzimym rynku.
Toyota po raz pierwszy stanie się liderem sprzedaży samochodów w USA, odbierając tytuł, który General Motors utrzymuje od prawie wieku. Jeszcze w 2005 r. Toyota była na 4. miejscu w sprzedaży aut w USA, za GM, Fordem i tym, co było wówczas znane jako DaimlerChrysler.
Ale w 2021 r. GM, Ford i Stellantis - europejski producent samochodów, który jest właścicielem Chryslera - w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku miały razem tylko 38% rynku amerykańskiego. Nawet dodanie do statystyk Tesli powoduje, że producenci samochodów w USA osiągają nieco ponad 40% sprzedaży.
Jak szacują eksperci, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku, sprzedaż GM była niższa od sprzedaży Toyoty (TM) i oczekuje się, że jej wyniki za czwarty kwartał również będą gorsze od wyników Toyoty.
Analitycy rynku motoryzacyjnego podkreślają, że obie firmy odnotują najprawdopodobniej w ostatnim kwartale gwałtowne spadki sprzedaży. Prognozuje się, że Toyota odnotuje w czwartym kwartale 31-procentowy spadek sprzedaży, jednak sprzedaż GM ma spaść o 46 proc., co pozwoliłoby Toyocie na osiągnięcie przewagi.
Jak twierdzi kierownictwo GM, koncern zamierza w najbliższym czasie powrócić na prowadzenie, obwiniając za swój spadek specyficzną sytuację na rynku motoryzacyjnym, szczególnie niedobór półprzewodników.
Braki chipów komputerowych doprowadził obu producentów samochodów do spowolnienia lub tymczasowego wstrzymania produkcji w wielu fabrykach. To odcięło zapasy dla dealerów i podniosło ceny samochodów do rekordowych poziomów.
Częścią przewagi sprzedażowej GM w poprzednich latach było to, że sprzedał więcej swoich samochodów firmom, takim jak wypożyczalnie samochodów, w ramach sprzedaży flotowej, zazwyczaj po cenie niższej niż cena detaliczna płacona przez konsumentów. Ale przy ograniczonej obecnie podaży samochodów sprzedaż flotowa praktycznie w tym roku zniknęła.
Toyota odebrała GM globalne prowadzenie w sprzedaży samochodów w 2007 r., a przez kilka lat obie firmy były liderami globalnej sprzedaży. Teraz wyścig ten toczy się między Toyotą a Volkswagenem.
Perspektywy dla GM wydają się jednak obecnie jaśniejsze niż jego nieszczęścia. Koncern stawia na elektryczną przyszłość, podczas gdy Toyota dopiero nadrabia zaległości z własnymi planami dotyczącymi pojazdów elektrycznych.
Toyota, która produkuje 70% samochodów osobowych i ciężarowych sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych w pięciu zakładach w USA, wydała oświadczenie, w którym stwierdziła, że jest „wdzięczna swoim lojalnym klientom za zaufanie i bezpieczeństwo”.
Dodano także, że ranking sprzedaży nigdy nie był jej celem ani priorytetem.
Firma zawsze skupiała się, i nadal będzie, na byciu najlepszą marką pod względem bezpieczeństwa i jakości w świadomości klientów