W ciągu trzech kwartałów liczba rejestracji nowych osobówek wzrosła o prawie 18%

Od stycznia do września 2021 r. w Polsce zarejestrowano 347,3 tys. nowych samochodów osobowych - o 17,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Natomiast nadal jest to niższy poziom o 15,5% niż osiągnięty w ciągu trzech kwartałów 2019 r. 

Obecny wzrost zapewniła większa liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W ciągu dziewięciu miesięcy br. w Polsce sprzedano 114,1 tys. tego typu pojazdów, co oznacza wzrost aż o 131,1% w skali roku. 

Wzrost rejestracji, z wyjątkiem motorowerów, dotyczy również samochodów dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep, autobusów oraz motocykli. Słabe wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów odnotowują natomiast fabryki motoryzacyjne w Polsce. W ciągu dziewięciu miesięcy br. w Polsce wyprodukowano ogółem 300,7 tys. pojazdów - o 7,6% mniej niż w poprzednim roku. Najgłębszy spadek wynoszący 18,3% odnotowała produkcja autobusów.

Po trzech kwartałach 2021 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wynosi 347,3 tys. pojazdów i jest o 17,7% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. Klienci instytucjonalni, do końca września br. zarejestrowali 258,4 tys. pojazdów - co oznacza wzrost o 23,1% w porównaniu z takim samym okresem ub. roku. W segmencie klientów indywidualnych w omawianym czasie zarejestrowano 88,8 tys. samochodów, o 4,3% więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2020 r.

- Mimo że wyniki rejestracji za trzy kwartały br. wciąż są jeszcze bardzo dobre, niestety ogólna sytuacja branży motoryzacyjnej w ostatnich miesiącach 2021 r. pozostaje zła. Przyczyną są braki w dostawach półprzewodników do produkcji motoryzacyjnej, co pokazują dane ukazujące spadki w produkcji pojazdów. Niestety sytuacja się pogarsza i należy się spodziewać, że dalsze spadki zarówno w produkcji, jak i rejestracjach będą bardzo znaczne w każdej kategorii pojazdów. Dziś trudno ocenić, kiedy kryzys się skończy, ale wszystko wskazuje na to, że może on potrwać nawet do końca 2022 roku

mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w analizowanym okresie 278 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 15%. Wyższy wzrost odnotowano z kolei w segmencie aut osobowych marek premium+, w którym odnotowano 69,3 tys. zarejestrowanych pojazdów. Po trzech kwartałach 2021 roku wzrost w tej grupie wyniósł 29,9%.

Segment pojazdów z napędami alternatywnymi utrzymuje wysokie tempo wzrostu. Od stycznia do września 2021 r. w Polsce sprzedano 114 tys. tego typu pojazdów - o 131,1% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Trzycyfrowa dynamika utrzymała się zarówno wśród klientów indywidualnych (+137,6%), jak i instytucjonalnych (+129,1%). 

Segment pojazdów z napędami alternatywnymi kolejny raz odnotował bardzo wysoką dynamikę wzrostu. Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w grupie samochodów hybrydowych typu Plug-in. Do końca września 2021 r. sprzedano blisko 6,8 tys. tego typu aut, o 182,4% więcej niż w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 r. 

- Klienci coraz chętniej decydują się na zakup aut w pełni elektrycznych. W okresie od stycznia do końca września br. Polacy zarejestrowali 4,1 tys. pojazdów tego typu. Jest to wzrost o 88,5% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wartości te potwierdzają umocnienie się trendu rozwojowego na rynku pojazdów z napędem alternatywnym

mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Skomentuj artykuł: