100 mln zł dla MŚP na wprowadzenie produktów lub usług na rynki zagraniczne

fot. mohamed_hassan / pixabay.com / Pixabay License

O ponad 100 mln zł wnioskowały w tym roku firmy z sektora małych i średnich firm w konkursie Internacjonalizacja MŚP - poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Chodzi o możliwość dofinansowania kosztów wprowadzenia produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne.

W dwóch tegorocznych rundach konkursu „Internacjonalizacja MŚP” organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przedsiębiorcy złożyli 227 wniosków na blisko 100,7 mln zł. Obecnie trwa ich weryfikacja.

"To rekordowe zainteresowanie możliwością dofinansowania kosztów wprowadzenia produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne" - wskazała w poniedziałkowym komunikacie PARP. W ubiegłym roku mikro-, mali i średni przedsiębiorcy z Polski Wschodniej wnioskowali o 63,6 mln zł.

Jak wskazano, w pierwszej rundzie konkursu (kwiecień – maj) do Agencji trafiło 55 wniosków na łączną kwotę unijnego dofinansowania prawie 26 mln zł. "W drugiej zakończonej właśnie i ostatniej rundzie (sierpień – wrzesień) złożone zostały 72 wnioski o wartości prawie 75 mln zł" - czytamy. Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa z makroregionu Polska Wschodnia, działające na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego, mogły ubiegać się o sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne swoich produktów lub usług.

"Kwota ponad 100 mln zł, o którą wnioskowały w tym roku przedsiębiorstwa sektora MŚP, przewyższa ubiegłoroczne zgłoszenia o ponad 35 mln zł" - zaznaczył Arkadiusz Dewódzki z PARP. Zwrócił uwagę, że przez pandemię firmy "musiały operować w znacznie trudniejszych warunkach".

Według Dewódzkiego tak duże zainteresowanie konkursem pokazuje, że "polski biznes stale chce się rozwijać i poszukuje nowych, atrakcyjnych rynków zbytu za granicą, nawet pomimo bardzo niesprzyjających okoliczności".

Firmy starające się o dofinansowanie muszą oferować produkt nadający się do zaprezentowania przynajmniej na jednym nowym rynku zagranicznym. Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w tegorocznym konkursie wynosi 50 mln zł, a przedsiębiorcy mogą pozyskać maksymalnie 800 tys. zł przy założeniu, że kwota wsparcia pokryje do 85 proc. wartości projektu.

Autor
Źródło