Apple pod lupą. Niemiecki organ nadzoru konkurencji bada dominację firmy na rynku

Federalny Urząd Antymonopolowy (FCO) poinformował, że wstępne dochodzenie będzie dotyczyło tego, czy firma ma „największe znaczenie na różnych rynkach”. Apple oświadczyło, że oczekuje „otwartego dialogu” z FCO.

 

Facebook, Amazon i Google zmierzyły się w tym roku z podobnymi dochodzeniami, po tym jak nowe niemieckie prawo konkurencji umożliwiło wczesne podjęcie działań przeciwko dużym firmom cyfrowym.

W oświadczeniu Andreas Mundt, prezes FCO, powiedział, że zbada, czy z iOS Apple stworzył „cyfrowy ekosystem wokół swojego iPhone’a, który rozciąga się na kilka rynków”.

Dodał, że przedmiotem dochodzenia będzie App Store, „ponieważ umożliwia on Apple na wiele sposobów wpływanie na działalność biznesową osób trzecich”.

W czerwcu brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) potwierdził, że bada Apple i Google w sprawie ich „skutecznego duopolu” w sklepach z aplikacjami mobilnymi, systemach operacyjnych i przeglądarkach internetowych.

W zależności od wyniku dochodzenia, FCO ma przyjrzeć się bardziej szczegółowo konkretnym praktykom Apple. FCO poinformowało, że otrzymało różne skargi dotyczące praktyk antykonkurencyjnych, które można by rozważyć w ramach dalszego dochodzenia.

Otrzymano również skargę z branży reklamowej i medialnej dotyczącą ograniczeń w śledzeniu użytkowników w iOS 14.5. FCO zapowiedziało, że w razie potrzeby nawiąże kontakt z Komisją Europejską, która obecnie bada, w jaki sposób zasady App Store wpływają na strumieniowanie muzyki.

W odpowiedzi na tę wiadomość Apple poinformował, że „gospodarka aplikacji na iOS” wspiera ponad 250 000 miejsc pracy w Niemczech. Dodał, że App Store dał „niemieckim programistom różnej wielkości taką samą możliwość dzielenia się swoją pasją i kreatywnością z użytkownikami na całym świecie, jednocześnie tworząc bezpieczne i zaufane miejsce, w którym klienci mogą pobierać ulubione aplikacje z oczekiwaną ochroną prywatności”.

Źródło

Skomentuj artykuł: