Najważniejszy niemiecki think tank w sektorze inwestycji zagranicznych German Trade and Invest (GTAI) stwierdza w swojej analizie, że Polska wykorzystuje swoje położenie geograficzne i przyciąga kapitał międzynarodowy, tworząc tysiące miejsc pracy i stymulując rozwój regionów nadmorskich. To szansa na nową erę w polskim handlu – erę dominacji na morzu.
Polski rząd zapowiedział potrojenie wydajności portów do 2030 roku, co ma wzmocnić handel morski i zmniejszyć zależność od importu surowców energetycznych z Rosji. Wzrost obrotów towarowych w ostatnich latach, napędzany nowymi szlakami handlowymi i unijnymi funduszami, rysuje obiecujący obraz gospodarki opartej na transporcie morskim.
Gdańsk idzie do przodu
Port w Gdańsku, największy port w Polsce, odnotował imponujący rozwój. Między 2015 a 2024 rokiem obroty towarowe podwoiły się, osiągając rekordowe poziomy. Kluczowym elementem jest terminal Baltic Hub, gdzie w czerwcu 2025 roku uruchomiono sekcję T3. To inwestycja zwiększająca roczną zdolność przeładunkową kontenerów o 1,5 miliona TEU, co daje łącznie 4,5 miliona TEU. Nowe połączenia morskie z USA, Chinami, Koreą Południową i Wietnamem, obsługiwane przez armatora MSC, otwierają drzwi dla eksportu samochodów z fabryk Hyundai i Kia w Czechach oraz Słowacji, a także stali z krajów sąsiednich.
Niemieckie inwestycje odgrywają w rozwoju polskich portów swoją rolę, np. koncern Orlen buduje nowy terminal we współpracy z niemiecką firmą Dipl. Ing. Scherzer GmbH. W pobliżu planowany jest pływający gazoport LNG przez Gaz-System, o wartości ponad miliarda euro. Natomiast turecka firma GAP odpowiada za podmorskie rurociągi. Te projekty nie tylko dywersyfikują źródła energii, ale też wzmacniają pozycję Gdańska jako bramy do Europy Wschodniej. Wzrost udziału surowców energetycznych w handlu, takich jak ropa i LNG, z 27,1% w 2015 do 44,4% w 2024 roku, pokazuje kierunek polskich morskich importów.
The total weight of goods transported to/from main ports in the EU by short sea shipping was 1.6 billion tonnes in 2023. 🛳📦
Busiest short sea shipping port:
🇳🇱 Rotterdam (159 million tonnes)
Explore more in ‘Key figures on Europe - 2025 edition’ 👉 https://t.co/b4gKxY5Rw5 pic.twitter.com/U6Qv3QJwTB— EU_Eurostat (@EU_Eurostat) August 25, 2025
Gdynia nie jest na drugim planie
Port w Gdyni, to zdaniem GTAI kluczowy projekt. Na sztucznym półwyspie powstanie terminal kontenerowy o zdolności 2,5 miliona TEU rocznie. Szacunkowy koszt to około miliarda euro, choć aktualne wyceny mogą być wyższe. Jednak wybór prywatnego partnera został odroczony przez Polskę do października 2025 roku z powodu zmian w warunkach. Inwestycja poprawi konektywność z lądem, w tym rozbudowę linii kolejowych, jak nr 201 z Bydgoszczy do Gdyni. PKP PLK planuje czwarty tor w okolicach Gdańska, z przetargami w najbliższym czasie. Gdynia staje się tym samym uzupełnieniem dla Gdańska, skupiając się na kontenerach i towarach masowych, co wspiera eksport z regionu i przyciąga inwestorów zagranicznych.
Nowe terminale i ekologia w Szczecinie i Świnoujściu
W Świnoujściu powstaje nowy terminal kontenerowy za około 2,4 miliarda euro. Projekt obejmuje 1,3 km nabrzeża o głębokości 17 metrów i 70-hektarowy teren. Konsorcjum belgijsko-katarskie wygrało kontrakt, mimo protestów niemieckich i polskich ekologów i władz miejskich. Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargi w sierpniu 2025 roku, co umożliwia uruchomienie projektu.
W Szczecinie grupa Rhenus przejęła terminal Bulk Cargo pod koniec 2024 roku, podkreślając jego rolę w niemieckich łańcuchach dostaw dla Polski, Czech i wschodnich Niemiec. Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu zaangażowała niemiecką firmę TGE Gas Engineering. Te inwestycje wzmacniają handel ze Skandynawią i Niemcami, zwiększając obroty o towary masowe i energetyczne.
Rozwój za europejskie pieniądze
Wszystkie projekty portowe w Polsce podkreśla GTAI sa finansowane z funduszy unijnych i krajowych, co minimalizuje obciążenie budżetu. UE wspiera rozwój infrastruktury w ramach polityki spójności, promujące zrównoważony transport. Ekonomiczne korzyści są wielowymiarowe: nowe miejsca pracy w logistyce, wzrost PKB dzięki eksportowi, oraz redukcja zależności energetycznej. Według danych GUS, wzrost obrotów portowych napędza gospodarkę, z prognozami na dalsze zwiększenie do 2030 roku. Nowe szlaki handlowe, jak te z Azją i Ameryką, dywersyfikują partnerów handlowych, chroniąc przed geopolitycznymi ryzykiem.
Ambicje Polski zdaniem GTAI idą jednak dalej i zakładają potrojenie wydajności portów, co uczyni Polskę liderem na Bałtyku. Rozbudowa kolei, jak linia 273 z Wrocławia do Szczecina, zapewni lepszą integrację z lądem.