Betonowa „kołyska” tunelu pod Świną czeka na maszynę TBM 

Trwa budowa tunelu łączącego pod dnem Bałtyku wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu - poinformował rzecznik prasowy miasta Jarosław Jaz.

Maszyna TBM znajduje się już na 1276 m tunelu. Do pokonania pozostało jej nieco ponad 200 metrów. Ostatnie dni to postęp prac nawet po 14-18 m dziennie. Maszyna przed komorą odbiorczą zwolni, by bezpiecznie wejść w blok betonowy, a potem do szybu odbiorczego, który na moment wyjścia zostanie wypełniony wodą. 

Komora odbiorcza jest już przygotowana na wejście do niej maszyny TBM. Wykonana została specjalna betonowa „kołyska”, gdzie tarcza maszyny zakończy prace. Trwają prace związane z przygotowaniem do jej demontażu m.in. wzmacniane jest podłoże, na którym staną dźwigi. Dźwigami demontowane elementy maszyny, będą wyciągane na zewnątrz szybu odbiorczego. 

- Kiedy Wyspiarka przebije betonową ścianę, zakończy bardzo ważny element prac, czyli wiercenie tunelu maszyną TBM - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Samo wiercenie, to oczywiście nie wszystko, teraz wykonawca, czyli konsorcjum Gullermak/PORR musi wykonać układ jezdni, teletechnikę, ale przede wszystkim wyjścia ewakuacyjne. Te wykonywane będą metodą mrożenia i to jeden z bardziej skomplikowanych elementów prac. W tunelu będą 4 wyjścia awaryjne: 2 w części drążonej i po jednym w miejscu szybu startowego i odbiorczego - dodaje Żmurkiewicz.

Na wyspie Wolin wykonywane są też roboty drogowe oraz wykończeniowe konstrukcji rampy w segmentach R1-R16. Na wyspie Uznam w komorze startowej TBM uszczelniane są ściany szczelinowe oraz rozpoczęto prace dla docelowej konstrukcji wewnętrznej: wykonywanie bruzd pod wsporniki stropu pośredniego, w tym wiercenie otworów, wklejanie prętów, zbrojenie szalowane i betonowane odcinkowe wsporników. Łącznie w tunelu zamontowano już 674 pierścieni obudowy. 

Produkcja segmentów obudowy tunelu została już zakończona, natomiast w zakładzie prefabrykacji nadal odbywa się produkcja prefabrykatów. W zakładzie konstrukcji stalowych trwa natomiast produkcja tymczasowej konstrukcji stalowej, która wzmocni tunel na czas realizacji wyjść ewakuacyjnych.

Skomentuj artykuł: