Czy Chiny stworzą własne metawersum? Rynek może być wart biliony dolarów

Chińscy giganci technologiczni, od Tencent po Alibaba i ByteDance, inwestują w metawersum, rynek, który w przyszłości może być wart 8 bilionów dolarów, ocenia amerykański bank inwestycyjny Morgan Stanley. Jednak z uwagi na cenzurę, surowe przepisy dotyczące sektora technologicznego oraz niechęć do kryptowalut może on wyglądać zupełnie inaczej niż w USA. 

Chińskie firmy technologiczne zaczynają inwestować w metaverse — najnowsze przedsięwzięcie w internecie. Jest to co prawda na razie termin bez konkretnej definicji, ale w przybliżeniu oznacza wirtualne światy, w których ludzie będą się bawić i spędzać czas. 
Ten nowy świat, w wersji chińskiej, najprawdopodobniej będzie ocenzurowany, a regulacje będą zaostrzone, ponieważ Pekin nadal ściśle kontroluje praktyki swoich krajowych firm technologicznych.

Amerykańskie firmy, takie jak Meta czy Microsoft, idą na całość z koncepcją metaverse. Natomiast chińskie firmy przyjmują ostrożniejsze podejście. 

Tylko w Chinach całkowity rynek metaverse może wynosić 52 biliony juanów, czyli około 8 bilionów dolarów, twierdzi bank Morgan Stanley w notatce opublikowanej w zeszłym miesiącu. Firmy takie jak Tencent, NetEase, właściciel TikTok ByteDance i Alibaba mogą być liderami w tej dziedzinie wśród chińskich firm internetowych. Sprowadza się to do rodzaju aplikacji, które mogą być częścią metaverse. Analitycy twierdzą, że wirtualna rzeczywistość, gry i media społecznościowe mogą być jednymi z pierwszych zastosowań. Może to obejmować kupowanie wirtualnych przedmiotów w grach lub tworzenie cyfrowych awatarów w celu uczestniczenia w spotkaniach. 

- Metaverse to przyszłość sieci społecznościowych. Wszyscy chińscy giganci technologiczni muszą to wykorzystać, aby znaleźć nowe sposoby angażowania najmłodszego pokolenia użytkowników Internetu, co ma kluczowe znaczenie w czasach, gdy ich modele biznesowe na smartfonach i mobilnym internecie są dojrzałe

powiedział Winston Ma, partner zarządzający w CloudTree Ventures. 

W listopadzie, prezes firmy Tencent, Pony Ma, powiedział, że metaverse będzie okazją do rozwoju istniejących branż, takich jak gry. Tencent to największa na świecie firma zajmująca się grami z bogatym portfolio gier na komputery PC i urządzenia mobilne. Tencent jest również właścicielem WeChat, usługi przesyłania wiadomości z ponad miliardem użytkowników, która ma cechy mediów społecznościowych. Ma powiedział, że firma posiada „dużo technologii i know-how” do odkrywania i rozwijania metaverse. 

Tymczasem ByteDance dokonał agresywnej ekspansji w grach w ciągu ostatniego roku. W sierpniu firma przejęła producenta gogli do wirtualnej rzeczywistości Pico. ByteDance jest również właścicielem TikTok, krótkiej aplikacji wideo i jej chińskiego odpowiednika Douyin. Firma z siedzibą w Pekinie położyła podwaliny pod VR, media społecznościowe i gry. 

Alibaba w tym roku poinformowała, że planuje wprowadzić okulary rozszerzonej rzeczywistości przeznaczone do wirtualnych spotkań. Rzeczywistość rozszerzona odnosi się do wirtualnych obrazów nałożonych na świat rzeczywisty. 

NetEase, kolejny z chińskich gigantów gier, utworzył bazę w południowej prowincji Hainan, koncentrując się na rozwoju aplikacji Metaverse, podały lokalne media w zeszłym roku. Gigant wyszukiwania Baidu uruchomił w zeszłym roku aplikację metaverse o nazwie XiRang, rodzaj wirtualnego świata, który może pomieścić do 100 000 osób jednocześnie. Jednak dyrektorzy Baidu zbagatelizowali oczekiwania wobec aplikacji w momencie jej uruchomienia i stwierdzili, że wiele aspektów nie jest jeszcze dopracowanych. Ma Jie, wiceprezes Baidu, powiedziała, że do pełnego uruchomienia może upłynąć jeszcze sześć lat. 

Mimo to istnieją oznaki, że największe chińskie firmy technologiczne zaczynają eksperymentować i kładą podwaliny pod przyszłe zastosowania.

- Podobnie jak w przypadku Meta, koncepcja metaverse może początkowo obejmować gry wspierane przez VR/AR i społecznościowe środowiska interaktywne – powiedział CNBC Charles Mok, założyciel Tech For Good Asia.

- Będą to oczywiście obszary, które chińscy wielcy gracze technologiczni będą podążać w pierwszej kolejności, z funkcjami zaawansowanymi w Chinach – takimi jak płatności i zintegrowane usługi online podobne do WeChat – które można rozszerzyć i wbudować w metaverse. 

Regulowany metaverse w Chinach ze strony chińskich firm technologicznych następuje po roku intensywnej kontroli regulacyjnej krajowego sektora technologicznego. Zaproponowano nowe przepisy antymonopolowe dla platform internetowych oraz uchwalono przełomową ustawę o ochronie danych osobowych. Pekin skrócił również czas, w którym dzieci poniżej 18 roku życia mogą grać w gry online. 

Analitycy twierdzą, że te istniejące akty prawne będą prawdopodobnie wykorzystywane również do regulowania zastosowań metaverse, nawet jeśli zostaną opracowane nowe. 

Źródło

Skomentuj artykuł: