Do 2049 r. LPG stanie się jednym z filarów transformacji energetycznej

Polska Organizacja Gazu Płynnego zaprezentowała nową strategię, która jest odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją emisji gazów cieplarnianych i procesem dekarbonizacji polskiej gospodarki. Zgodnie z założeniami strategii dalszy rozwój sektora, w tym inwestycje w rozwiązania takie jak bio LPG, sprawią, że do 2049 r. gaz płynny stanie się jednym z filarów transformacji energetycznej, jako przyjazne środowisku i zarazem ekonomiczne paliwo przejściowe. 

Polska Organizacja Gazu Płynnego zrzeszająca największe przedsiębiorstwa z sektora LPG obchodzi w tym roku 25-lecie istnienia. Od momentu powstania organizacja aktywnie uczestniczy w promocji LPG jako dostępnego, bezpiecznego, ekonomicznego i ekologicznego źródła energii. W tym czasie konsumpcja gazu płynnego w Polsce wzrosła ponad trzykrotnie i w 2020 r. wyniosła 2,34 mln t, z czego 74% stanowiła konsumpcja w segmencie autogazu.

Celem rewizji strategii POGP, jako organizacji zrzeszającej podmioty z branży gazu płynnego, jest zwiększenie wpływu branży na dekarbonizację i poprawę jakości powietrza w Polsce. Gaz płynny wpisał się na trwałe w polski miks energetyczny, teraz czas na zwiększenie roli bio LPG i rozwój innowacyjnych rozwiązań. Gaz płynny to znakomite paliwo przejściowe, które wspiera zarówno zmniejszenie śladu węglowego, a jednocześnie przyczynia się do poprawy jakości powietrza poprzez eliminację cząstek stałych
 

zwraca uwagę Sylwester Śmigiel, przewodniczący POGP.

Już teraz gaz płynny odgrywa istotną rolę w procesie przechodzenia do gospodarki niskoemisyjnej. LPG jest efektywnym kosztowo rozwiązaniem dla dekarbonizacji w obszarach takich jak: transport, wytwarzanie ciepła, rolnictwo i przemysł.

Zaangażowanie branży LPG na rzecz niskoemisyjności przejawia się również poprzez rozwijanie inicjatyw w zakresie bio LPG - paliwa gazowego typu drop-in produkowanego ze źródeł biologicznych, a potencjalnie także z odnawialnej energii elektrycznej. Jego niekwestionowaną zaletę stanowi fakt, że jest to zielone paliwo, które zapewnia redukcję emisji CO2 o 80% w stosunku do konwencjonalnego LPG. Analizy wskazują, że wraz z rozwojem procesów produkcji bio LPG ma szansę w niedalekiej przyszłości stać się paliwem w 100% odnawialnym. Z kolei pod względem zastosowania i wydajności bio LPG nie różni się od konwencjonalnego gazu płynnego. Oznacza to, że wszyscy użytkownicy urządzeń zasilanych LPG - od pojazdów po kotły gazowe, będą mogli z dnia na dzień przejść na bio LPG bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z adaptacją lub wymianą posiadanych urządzeń.

W ostatnim czasie firma członkowska POGP zrealizowała pierwszą dostawę bio LPG z Polski do Czech. Firmy z branży regularnie inwestują w nowoczesne produkty jak gazy odwonione, butle kompozytowe czy butle z lekkiej stali. Jesteśmy przekonani, że produkty bio LPG będą niebawem dostępne na rynku polskim, już teraz firmy członkowskie otrzymują zapytania od przedsiębiorstw w tym zakresie

poinformował Śmigiel.

Jednym z głównych wyzwań w nadchodzących latach będzie walka z zanieczyszczeniem powietrza. Za niską jakość powietrza w Polsce i smog odpowiada tzw. niska emisja, której głównym źródłem są 3 mln przestarzałych pieców opalanych paliwem stałym. Tymczasem rola gazu płynnego jest szczególnie istotna na terenach wiejskich i słabo zurbanizowanych, które nie są podłączone do sieci gazu ziemnego. W ich przypadku gaz płynny stanowi atrakcyjne i przystępne kosztowo rozwiązanie do ogrzewania domów i gospodarstw, które przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Według szacunków POGP w 2020 r. liczba prywatnych instalacji zbiornikowych w Polsce wynosiła około 110 tys., co oznacza wzrost o 10% rok do roku.

Polska jest obecnie największym rynkiem w UE pod względem zużycia autogazu. Po polskich drogach porusza się około 3 mln pojazdów zasilanych LPG, a udział autogazu w rynku paliw transportowych wynosi 15%. Gaz płynny jest tym samym największym paliwem alternatywnym w Polsce, a dzięki inwestycjom przedstawicieli sektora w rozwój infrastruktury i technologii produkcji, spełnia najwyższe normy jakości. Stanowi to dobry punkt wyjścia do aktywnego udziału branży LPG w procesie wdrażania koncepcji transportu niskoemisyjnego. W obszarach takich jak transport publiczny gaz płynny może być stosowany jako paliwo komplementarne dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Polska jest również pionierem w zakresie rozwiązań wykorzystujących gaz płynny w pojazdach rolniczych. 

Skomentuj artykuł: