Do Zakopanego na skróty, bo przez tunel

Kolejny obiekt w ciągu drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Zakopanego został oddany do ruchu - to tunel pod górą Luboń Mały - czytamy w "Codziennej". Tunel ma ponad 2 km, powstał między Naprawą a Skomielną Białą, w ramach budowy S7 na odcinku Lubień - Rabka-Zdrój.

– Wielkie inwestycje drogowe, takie jak tutaj w Małopolsce, realizowane przez obecny rząd, to świadectwo determinacji, aby Polacy mogli korzystać z nowoczesnych i bezpiecznych dróg – powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Nowo wybudowany podziemny obiekt prawie w całości znajduje się na terenie gminy Jordanów. Decyzją Rady Gminy patronami tunelu została Śp. Para Prezydencka Lech i Maria Kaczyńscy. - Śp. Prezydent Lech Kaczyński troszczył się o Rzeczpospolitą, zawsze miał na względzie dobro Polski, a teraz on i jego żona Maria zostaną godnie upamiętnieni - zaznaczył szef PiS.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że tunel na Zakopiance to niezwykle ważna inwestycja zarówno dla lokalnej społeczności, jak i turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry. – To epokowa zmiana. Dzięki tunelowi w ciągu Zakopianki na S7, a także dzięki budowie nowoczesnej i wygodnej drogi Rdzawka - Nowy Targ, każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa - kierowcy i pasażerowie, będą mogli bezpiecznie i komfortowo udać się w na wypoczynek w polskich górach, czy też na południu Europy. To nie ostatnia inwestycja w Małopolsce – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk - To niezmiernie skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne i jeden z wielu tuneli, które powstają, chociażby na trasie S3, na S19, czy w Świnoujściu. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań – dodał.

Główna oś komunikacyjna Małopolskiego

Droga ekspresowa S7 stanowi główną oś komunikacyjną woj. małopolskiego na kierunku północ-południe. Zapewnia bezpośrednie połączenie m.in. z autostradą A4 oraz kierunku Słowacji i Węgier. Z Krakowa do Rabki-Zdroju S7 jest częścią Zakopianki – trasy łączącej Kraków z Zakopanem, która jest jedną z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Podczas długiego listopadowego weekendu tworzyły się tam duże korki, bo tysiące turystów postanowiło odwiedzić Zakopane, skorzystać z jego atrakcji i wspaniałej pogody. - W takie dni nie odczuwamy kryzysu w turystyce - powiedziała “Codziennej” pracownica restauracji w Kużnicach pod kolejką na Kasprowy Wierch. - Ale poza sezonem, w dniach powszedni jest już gorzej, odczuwają to nawet ci, którzy prowadzą restauracje i hotele na Krupówkach - dodała.

Jest kryzys w turystyce, czy nie?

Jednak podczas minionego weekendu zarówno na szlakach jak i na w najpopularniejszych miejscach w Zakopanem - takich jak Gubałówka - były tłumy. Kwatery w miejscowościach otaczających stolicę Tatr też były zajęte. - Przyjeżdżam tu co roku poza sezonem, bo wtedy są najlepsze warunki do odpoczynku - mówi mieszkaniec Kalisza, który od 20 lat odwiedza Ząb, miejscowość rodzinną Kamila Stocha. - Najwięcej się tu zmieniło przez ostatnie lata - mnóstwo nowych domów i pensjonatów zbudowano w Zębie w ciągu minionych 5-10 lat - dodaje. Potwierdza to właścicielka pensjonatu w Zębie prowadząca obiek nieopodal ul. Kamila Stoch. - Nie narzekamy na brak turystów, bo od nas jest godzinka spacerem na Gubałówkę, a w dodatku mamy lepsze powietrze i widoki niż w Zakopanem - przekonuje. Ząb to bowiem najwyżej położona w Polsce wioska, której grunty leżą na wysokości 910-1013 m n.p.m. rozciągnięte wzdłuż głównego grzbietu Pasma Gubałowskiego.   

Najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce

Teraz na pokonania nieco ponad 107 km z Krakowa do Zębów wystarczy ok. 1 godz. 30 min. Wszystko dzięki tunelowi pod górą Luboń Mały na odcinku S7. To najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce w terenie pozamiejskim. Jest częścią dużego projektu "Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień–Rabka" z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, przyjętego decyzją Komisji Europejskiej 7 grudnia 2017 r.

Wartość dofinansowania z unijnego Funduszu Spójności to blisko 303,6 mln euro, co stanowi ponad połowę kosztów inwestycji wynoszonych 567,5 mln euro. – Powstały dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych obiekt przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej. Co równie ważne, droga ekspresowa to także większe bezpieczeństwo podróżnych i ograniczenie emisji spalin, a także impuls do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego regionu – powiedział przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce Jacek Wasik.

W przygotowaniu kolejne inwestycje

Przejazd tunelem drogowym, zwłaszcza w terenie górskim dostarcza kierowcom dodatkowych wrażeń. Zwłaszcza że przez tunel można mknąć z prędkością 100 km/h (choć uwaga: nie należy jej przekraczać, bo jest odcinkowy pomiar szybkości). 
Przypomnijmy, że początkiem trasy S7 na południe od Krakowa był oddany w latach 2006-2008 odcinek Myślenice - Pcim o długości 12 km, który został w 2009 r. uzupełniony o obwodnicę Lubnia o długości 4 km. Dzięki staraniom obecnego rządu w 2019 r. i 2021 r. zostały ukończone kolejne odcinki S7 o łącznej długości 12 km pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrój. Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Widać, że intensywne prace na tych odcinkach trwają, bo wokół wiele drogowego sprzętu, a w miejscach prowadzenia prac są liczne zwężenia dróg, na co kierowcy muszą uważać.i Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.
W przygotowaniu jest ponadto odcinek DK7 Rabka Zdrój – Chyżne, w ramach którego przewidziano budowę drogi dwujezdniowej klasy GP o długości ok. 35 km. Proces przygotowawczy planowany jest na lata 2021–2027 i obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego, a następnie zlecenie dokumentacji STEŚ-R (STEŚ z elementami koncepcji programowej) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.

Skomentuj artykuł: