Usługa elektronicznego doręczenia korespondencji z urzędów będzie dla obywateli dobrowolna i bezpłatna - poinformowała w piątek Poczta Polska, która będzie realizować e-doręczenia jako Wyznaczony Operator Cyfrowy. E-korespondencja będzie dostępna od 1 października 2021 roku.
W środę Sejm przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych, która ma zrewolucjonizować komunikację państwo-obywatel. Według nowych przepisów jeżeli obywatel złoży deklarację, że chce otrzymywać korespondencję od organów państwa drogą elektroniczną, organy państwa będą komunikowały się z nim w ten sposób. Usługa doręczenia elektronicznego będzie dobrowolna i darmowa.
Jak wskazała w komunikacie Poczta Polska przyjęta ustawa zakłada, że to każdy z nas będzie mógł zdecydować, czy będzie chciał otrzymywać urzędowe pisma w dotychczasowej formie, czy też będzie je odbierać w swoim komputerze, laptopie czy smartfonie. Usługa e-doręczenia będzie nie tylko dobrowolna, ale też bezpłatna dla obywateli.
Co ważne, e-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym - czytamy.
Według prezesa Poczty Polskiej Tomasza Zdzikota, zamiana korespondencji papierowej w cyfrową jest nieuchronna. "Intensywnie przygotowujemy się w Poczcie do zinformatyzowania procesu i dostrzegamy, jak bardzo pandemia przyspieszyła ten trend" - wskazał. Dodał, że dla spółki jest to spore wyzwanie, ale wie, że pocztowcy wywiążą się z tego zadania.
Podkreślił, że Poczta Polska jako Cyfrowy Operator Wyznaczony zobowiązana będzie zarówno do zachowania tajemnicy korespondencji, jak również jej bezpieczeństwa cyfrowego. "Zarząd spółki zdecydował o stworzeniu własnego software house Poczty Polskiej. Chodzi o to, by możliwie w najkrótszym czasie osiągnąć zdolność do wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla Poczty systemów informatycznych" - wyjaśnił Zdzikot.
Poczta Polska zapewnia, że będzie realizować usługi e-doręczenia z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa, w oparciu o wymagania wynikające z przepisów europejskich (rozporządzenia eIDAS, norm ETSI). "Będzie to gwarancją dla uczestników procesu, że Spółka jako zaufana strona trzecia, nie ma dostępu do korespondencji przekazywanej w ramach e-doręczeń" - czytamy.
Spółka zaznaczyła, że doręczenie znacząco różni się od zwykłego e-maila. "Poczta Polska będzie zobowiązana do zapewnienia integralności korespondencji. Oznacza to, że przesyłka wysłana przez nadawcę nie może być naruszona i zmieniona aż do czasu odbioru jej przez adresata. Ponadto usługa e-doręczenia zapewnia jednoznaczną identyfikację nadawcy i odbiory, co również różni ją od zwykłej wiadomości mailowej" - wyjaśnia. Dodaje, że spełnienie norm europejskich będzie potwierdzał zewnętrzny audytor niezależny od Poczty Polskiej.
Poczta Polska wskazała, że będzie miała "szczególną rolę" do odegrania w przypadku świadczenia usług dla osób, które albo nie będą chciały otrzymywać korespondencji na skrzynkę do doręczeń elektronicznych, albo też z różnych powodów nie mają dostępu do Internetu.
"W przypadku tej grupy obywateli spółka będzie realizować usługę hybrydową, która jest swoistym pomostem między usługą doręczeń elektronicznych, a usługą doręczeń tradycyjnych. Ważnym elementem tego procesu jest jego bezpieczeństwo oraz automatyzacja" - czytamy.
Spółka przypomniała, że zgodnie z ustawą, Poczta Polska będzie Wyznaczonym Operatorem Cyfrowym do 2025 roku. Po tym okresie operator wyznaczony zostanie wyłoniony w drodze konkursu. Ustawa o e-doręczeniach wchodzi w życie 1 lipca 2021, ale pierwsze nadania przesyłek elektronicznych przewidziane są od 1 października przyszłego roku. Administracja publiczna będzie stopniowo przechodzić na elektroniczne nadawanie korespondencji, np. sądy zaczną nadawać przesyłki elektroniczne dopiero od 2029 r.
Poczta Polska jest największym operatorem na rodzimym rynku – zatrudnia ponad 80 000 pracowników, jej sieć obejmuje 7600 placówek, filii i agencji pocztowych.