Polska największym producentem pieczarek i 3. eksporterem jajek na świecie

Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami. Już wkrótce na polskich i europejskich stołach zagoszczą tradycyjne potrawy, wśród których zapewne pojawią się jajka, a także m.in. pieczarki. 

Co ciekawe, te same produkty stanowią też mocną pozycję w polskim eksporcie. Z analizy firmy Akcenta wynika, że Polska jest numerem 1. w światowej produkcji pieczarek i 3. największym eksporterem jajek na świecie. W 2024 r. eksport polskich pieczarek osiągnął blisko 558 mln euro, a ich kluczowymi odbiorcami były Niemcy, Wlk. Brytania i Francja. Sprzedaż jaj spożywczych wyniosła 473 mln euro, trafiając głównie na rynki: niemiecki, holenderski i czeski, ale także do bardziej odległych krajów, takich jak Izrael czy Irak.

Według najnowszych danych International Trade Center (ITC), Polska jest jednym z liderów w eksporcie produktów mleczarskich i zwierzęcych. W 2024 roku eksport nabiału z Polski wyniósł 3,8 mld euro. Ważną częścią tego eksportu są jaja, które stanowią 12,5 proc. sprzedaży za granicę polskich produktów z tego sektora.

Wielkanoc obchodzą mieszkańcy różnych zakątkach globu, a ich kulinarne tradycje łączy jedno – jajka, które symbolizują odrodzenie i nowy początek. Polskie jaja cieszą się uznaniem na rynkach zagranicznych za wysoką jakość, świeżość i bezpieczeństwo produkcji. Według danych ITC, w 2024 r. Polska zajęła 2. miejsce w Europie i 3. na świecie w eksporcie jaj w skorupkach, osiągając wynik 473 mln euro. 

Co 4. polskie jajko eksportowe trafia na stoły Niemców, którzy w 2024 r. kupili je za 117 mln euro. Holendrzy, znani z tradycji malowania jajek wiosennymi wzorami, sprowadzili je z Polski za 86 mln euro (+46 proc. rdr), a Czesi, dla których śniadanie wielkanocne nie może obyć się bez jajek i pisanek, sprowadzili je za 45 mln euro. Polskie jajka trafiają również do Wlk. Brytanii (36 mln euro) i Francji (32 mln euro), ale docierają też w bardziej odległe miejsca – m.in. do Izraela (13 mln euro) czy Iraku (6,6 mln euro).

– Polski eksport jaj jest istotnym segmentem krajowego sektora rolno-spożywczego, a Polska od lat znajduje się w czołówce europejskich producentów i eksporterów tego produktu. Polskie jaja cieszą się uznaniem za wysoką jakość, spełnianie rygorystycznych norm unijnych oraz konkurencyjne ceny. Mimo to, branża jajeczna mierzy się z wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami pasz i energii, a także coraz bardziej restrykcyjnymi regulacjami unijnymi dotyczącymi hodowli klatkowej. Planowane w UE zmiany mogą wpłynąć na konieczność kosztownych inwestycji w alternatywne systemy chowu, co może przełożyć się na wzrost cen i konkurencyjność polskich producentów na rynkach zagranicznych. Jednocześnie utrzymujące się wysokie zapotrzebowanie na polskie jaja w krajach zachodnich, zwłaszcza w Niemczech i Holandii, pozwala branży na dalszą ekspansję, mimo rosnących wyzwań kosztowych i regulacyjnych

 – komentuje Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.