Nowy członek zarządu CPK. Projekt nazywał "mocno przeskalowanym"

Rada nadzorcza Centralnego Portu Komunikacyjnego powołała do zarządu spółki Dariusza Kusia. Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powołał do rady nadzorczej Zbigniewa Szafrańskiego. Nowy członek zarządu spółki jest dość krytyczny wobec idei CPK, co często wyrażał w wywiadach.

Dariusz Kuś przez 16 lat (2007-2023) był prezesem Portu Lotniczego Wrocław. Odpowiadał m.in. za zaprojektowanie, organizację finansowania, budowę i przeniesienie działalności lotniska do nowej lokalizacji, a później za realizację inwestycji. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego i Graduate School of Banking w Kolorado. Pracował w firmach inwestycyjnych jako dyrektor ds. inwestycji oraz zasiadał w zarządzie Banku Współpracy Europejskiej. Wcześniej był również dyrektorem Departamentu Bankowości Korporacyjnej w Kredyt Banku i Departamentu Skarbu w Banku Zachodnim WBK.

Dariusz Kuś - jak wynika z jego medialnych wypowiedzi - krytycznie ocenia ideę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie, ale możliwe, że kiedyś Lotnisko Chopina zostanie przeniesione do nowej lokalizacji - powiedział w listopadzie 2023 r. w wywiadzie z portalem rynek-lotniczy.pl. Jego zdaniem, poprzednia władza "uczyniła absolutnie wszystko, by nowy rząd był zmuszony do tego, żeby projekt pt. CPK teraz zatrzymać po to, by go gruntownie zbadać". Wskazał na konieczność analizy wielosektorowej projektu, twierdząc finalnie, że "nie można oprzeć się wrażeniu, że cały ten projekt został mocno przeskalowany, co może go uczynić niemożliwym do kontynuacji w tym kształcie".

W przywołanym wywiadzie Kuś proponował oddzielnie komponentów kolejowego i lotniczego CPK, a także "nieustannie zapalone zielone światło dla lotnisk regionalnych", z naciskiem na port lotniczy w Modlinie.

Zbigniew Szafrański od kilkudziesięciu lat związany był z Polskimi Kolejami Państwowymi, pełniąc m.in. funkcje członka zarządu PKP Energetyka oraz wiceprezesa, a potem prezesa zarządu (2009-2012) PKP Polskich Linii Kolejowych. W latach 2012-2016 pełnomocnik dyrektora Instytutu Kolejnictwa. Zajmuje się ponadto doradztwem kolejowym.

W medialnym wypowiedziach jawi się entuzjasta kolei dużych prędkości, dość pozytywnie oceniając założenia projektowe CPK w zakresie kolei.

- Nawet jeżeli nie zgadzam się do końca z przebiegiem konkretnych szprych, które są założone do budowy w projekcie CPK, to muszę przyznać, że jest ta wizja [rozwoju sieci kolejowej] - stwierdził w lutym 2023 r. w wywiadzie dla portalu nakolei.pl.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: