Nowy tor podejściowy w Świnoujściu. Dołoży Unia

W porcie w Świnoujściu powstanie nowy tor podejściowy –minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Puda uczestniczył w uroczystości podpisania pre-umowy dofinansowania zadania „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.

Umowa została zawarta pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, który będzie odpowiadał za realizację zadania. Całkowita wartość zadania objętego dofinansowaniem wynosi 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł to wsparcie ze środków unijnych.

Inwestycja będzie polegała na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 i szerokości 500 m, obejmującego odcinek o długości ok. 70 km.

Trasa nowego toru wodnego będzie przebiegać tak, aby ominąć wody terytorialne państwa ościennego, co pozwoli w sposób niezależny i niekonfliktowy wykonać prace przy budowie toru oraz później utrzymywać zakładane parametry toru oraz niezbędne oznakowanie nawigacyjne w pełnej sprawności. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa Północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.

Budowa silnej i suwerennej Polski wymaga wizji, determinacji i konsekwencji w działaniu. Nasz rząd przez ostatnie lata wzmacniał bezpieczeństwo Polski i rozwijał ją w sposób zrównoważony. Będziemy to robić także w przyszłości z wykorzystaniem środków budżetowych oraz polskiej części funduszy unijnych. Nasze plany wybiegają daleko w przyszłość. Pracujemy na rzecz obecnych i przyszłych pokoleń – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m, a jego część przebiega poza polskimi obszarami morskimi. Podpisana dziś pre-umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego, głębokiego na 17 m, a więc umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Program wieloletni pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029” został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów 19 maja 2023 r. Realizacja programu zapewni odpowiednią infrastrukturę dostępową dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu. Program składa się z trzech powiązanych ze sobą zadań inwestycyjnych:
●    przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu;
●    budowy falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu;
●    zakupu pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście–Szczecin.

Całkowita wartość programu wynosi 10,26 mld zł. Ogólna kwota środków z budżetu państwa w całym okresie realizacji programu wyniesie 7,46 mld zł.

Realizacja projektu pozwoli na:
●    bezpieczny transport wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu dla zwiększonej liczby statków o większych parametrach.
●    poprawę bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym.
●    większą przepustowość infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu – mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia kolejki statków na istniejącym torze podejściowym.

Budowa nowego toru podejściowego w porcie w Świnoujściu będzie sfinansowana w części ze środków unijnych – z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).

FEnIKS to największy pod względem  alokacji oraz liczby priorytetów rozwojowych program krajowy w całej Unii Europejskiej. Łączna kwota przeznaczona na inwestycje i przedsięwzięcia wyniesie blisko 29,3 mld euro (115 mld zł).

Jednym z głównych celów programu FEnIKS jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. Planowane efekty: m.in. dokończenie podstawowej sieci drogowej, łączącej główne ośrodki gospodarcze kraju, a także rozwój alternatywnych wobec dróg gałęzi transportu (linie kolejowe, porty morskie, drogi wodne śródlądowe, przewozy intermodalne).

Źródło

Skomentuj artykuł: