Wciąż wysoki popyt zagraniczny na produkowane w Polsce pojazdy i części. Przeciętny wiek sprowadzanego do Polski auta: 11,5 roku
Słabnące wyniki i rosnące wyzwania przed branżą motoryzacyjną – tak określił Departament Analiz Ekonomicznych PKO BP aktualną sytuację w światowym przemyśle motoryzacyjnym.
W 3 kwartale ub. roku wzrost przychodów(głównie w segmencie produkcji części) przełożył się na poprawę w stosunku do trzeciego kw. 2018 r. rentowności sprzedaży przedsiębiorstw. Niemniej od początku 2019 r. widoczny był stały spadek zyskowności branży motoryzacyjnej.
Z kolei spowolnienie wzrostu produkcji sprzedanej w czwartym kw. ub. roku (1,1 proc., licząc rok do roku, a więc ponad trzykrotnie mniej niż jeszcze rok wcześniej) może skutkować niższą dynamiką wzrostu przychodów branży w kolejnych kwartałach.
Co istotne, jak podkreśla Departament Analiz Ekonomicznych PKO BP, mimo słabego wzrostu gospodarczego w strefie euro, nie zmniejszył się popyt zagraniczny na produkowane w Polsce pojazdy i części.
Tym niemniej światowa branża motoryzacyjna znajduje się pod wpływem wielu wyzwań, m.in.:
- - coraz bardziej restrykcyjnej unijnej polityki klimatycznej (samochody osobowe i dostawcze wytwarzają ok. 15 proc. emisji CO2 w UE);
- - rosnących trendów elektromobilności (nowe produkty, napędy, usługi);
- - zmian modelu konsumpcji w Azji (spadek sprzedaży samochodów w Chinach);
- - epidemii koronawirusa - produkcję w Chinach tymczasowo zawiesiły m.in. Tesla, Toyota i GM. Zaś Hyundai wstrzymał produkcję w Korei Płd. z powodu niedoboru komponentów z Chin;
- - niepewności związanej z finalizacją brexitu powodują, że Wlk. Brytanię opuszcza m.in. Honda (w2021 r. zamknie fabrykę w Swindon), Nissan przenosi produkcję do Japonii, a BMW wstrzymał pracę nad nowym modelem Mini;
- - ewentualnego wprowadzenia przez USA ceł na samochody z UE, co może ograniczyć światową wymianę towarową.
W Polsce w czwartym kwartale ub.r. krajowa produkcja samochodów osobowych spadła o 6,7 proc. w porównaniu z czwartym kw. 2018 r. Produkcja w całym 2019 r. była niższa o 3,7 proc. niż w 2018 r. Bardzo dużą część rynku stanowią obecnie używane samochody z importu. W całym 2019 r. import takich aut wzrósł o 0,5 proc. w porównaniu z 2018 r. Przy czym w strukturze sprowadzanych pojazdów przeważają starsze auta; obecnie przeciętny wiek importowanego auta to 11,5 roku.
Z tej sytuacji mogą być zadowoleni producenci komponentów, którzy mają zagwarantowany wysoki popyt na swoje wyroby. Odmłodzeniu parku importowanych pojazdów mogą sprzyjać zmiany legislacyjne (m.in. obowiązujące już kary za zmiany wskazań licznika samochodowego, czy zmiany dotyczące drogowych kontroli technicznych).