Heineken wycofuje się z Rosji i sprzedaje tamtejszy biznes piwny za 1 euro

Holenderski koncern poniesie stratę na tej transakcji wysokości 300 milionów euro. Własność (siedem browarów) kupi za 1 euro rosyjska firma Arnest. Zobowiązała się ona jednocześnie do dalszego zatrudnienia 1 800 pracowników nabytej firmy przez następne trzy lata. Heineken sprzedał swój rosyjski biznes prawie półtora roku po pierwszym zobowiązaniu się do tego.

Dolf van den Brink z Heinekena powiedział: „Trwało to znacznie dłużej, niż się spodziewaliśmy”. Dyrektor generalny firmy i prezes dodał: „[Ale] ta transakcja zabezpiecza źródła utrzymania naszych pracowników i pozwala nam opuścić kraj w odpowiedzialny sposób”.
Jednocześnie produkcja piwa Amstel zostanie wstrzymana w ciągu sześciu miesięcy, dołączając tym samym do piwa Heineken. „Ostatnie wydarzenia pokazują poważne wyzwania, przed którymi stoją duże firmy produkcyjne przy wyjściu z Rosji” - powiedział van den Brink.
W zeszłym miesiącu rosyjskie władze przejęły swoje aktywa należące do Carlsberga i francuskiego producenta jogurtów Danone.
Na początku tego tygodnia Domino's Pizza zasygnalizowała, że zamknie swoje rosyjskie lokale i doprowadzi firmę do bankructwa. Właściciel franczyzy - DP Eurasia poinformował, że nie będzie już próbował sprzedawać swojego biznesu z powodu „coraz trudniejszego środowiska”.
Rosja jest objęta szeregiem sankcji gospodarczych, odkąd dokonała agresji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. Wiele znanych firm zdecydowało się zamknąć swoją działalność bezpośrednio po inwazji. Inne, takie jak McDonald's i Coca-Cola, spotkały się z presją, aby opuścić Rosję.
Trwa również krytyka tych, którzy nadal kontynuują swoją działalność. Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Yale śledzi, które firmy wycofały się, a które pozostały. Te, które pozostały, to m.in. brytyjska firma telekomunikacyjna BT Group oraz Lacoste, ekskluzywna francuska marka odzieży sportowej.

Źródło

Skomentuj artykuł: