Zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka będzie służyć na nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Wykorzystywana będzie również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich.
Oszczędności
Administracja morska zyska niebawem nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia
Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 r. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.
Pod koniec października 2022 r. położono stępkę, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac wynosi ponad 70 proc. Jednostka powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 r.
Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych, których dostawa nastąpi wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. URSA będzie miała ok. 62 m długości, 12 m szerokości oraz zanurzenie do 3,9 m. Będzie w stanie pogłębiać dno maksymalnie do 18 metrów poniżej poziomu wody.
Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowego produktu z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa!
Trwa budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną
Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września 2022 roku oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg, jest zaawansowany w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się jeszcze w 2023 r. W maju 2023 r. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.