Poproszenie sztucznej inteligencji o pomoc w procesie zakupu używanego samochodu elektrycznego to nie żadne science-fiction. W tym roku sztuczna inteligencja będzie miała możliwość doradzania tak, jak asystent sprzedaży.
Pod koniec zeszłego roku portale Edmunds i CarGurus, zajmujące się badaniami motoryzacyjnymi i zakupami, uruchomiły narzędzia ChatGPT. Dostęp do chatbotów wymaga subskrypcji ChatGPT Plus za 20 USD miesięcznie.
Bot Edmunds zapytany o zakup używanego Tesla Model 3 od Hertz Car Sales (wypożyczalnia samochodów sprzedająca swoje używane auta) odpowiedział, że to dobry wybór, wymieniając cechy Modelu 3 oraz politykę cenową Hertza. AI zaleciło sprawdzenie stanu baterii, aktualizacji oprogramowania, ważności gwarancji, jazdę próbną i niezależną inspekcję.
Z kolei narzędzie CarGurus GenAI podało sześć ofert używanych Modeli 3, nie wspominając o Hertz. Kolejne pytanie o Teslę z 2022 roku sprzedawaną przez Hertz przyniosło te same oferty i kilka uwag o zakupie przez Hertz. Po wyświetleniu zapytania o porównanie zakupu używanej Tesli od Hertza z dealerem Tesli; oraz dealera samochodów używanych lub prywatnego właściciela, bot zgrabnie nakreślił zalety i wady każdego z nich, kończąc następującą radą: „Podejmując decyzję, zastanów się, jakie czynniki są dla Ciebie najważniejsze - cena, gwarancja czy spokój ducha”.
Chatboty nie podejmują decyzji za kupującego, ale konsolidują informacje, które w innym przypadku wymagałyby poszukiwań w wielu źródłach.
„Wierzymy, że pomoże to klientom potencjalnie znaleźć w tym stogu siana samochody, których być może nie byliby w stanie znaleźć za pomocą naszych istniejących filtrów i w pewnym sensie zrobić tego na własną rękę” – powiedział Matt Quinn, dyrektor ds. technologii CarGurus. Quinn dodał, iż uważa, że już obecnie narzędzia te pomagają klientom znaleźć odpowiednie samochody.