Platforma mediów społecznościowych X, wcześniej znana jako Twitter, uruchomi dwa nowe poziomy subskrypcji premium. Jeden jest tańszy ze wszystkimi funkcjami, ale bez redukcji reklam, a drugi jest droższy, ale nie ma reklam.
Musk nie podał więcej szczegółów na temat planów wprowadzenia opłat. Nowi użytkownicy, którzy zrezygnują z subskrypcji, będą mogli podejmować tylko działania „tylko do odczytu”, takie jak czytanie postów, oglądanie filmów i obserwowanie kont, podała firma na swojej stronie internetowej. Nie jest jasne, czy będą jakieś darmowe opcje.
Musk od dawna przekonywał, że rozwiązaniem na pozbycie się botów i fałszywych kont na platformie mediów społecznościowych jest pobieranie opłat za usługę.
Od czasu przejęcia firmy w październiku ubiegłego roku starał się zachęcić użytkowników do płacenia za ulepszoną usługę, która obecnie nazywa się X Premium. Niektórzy użytkownicy decydują się teraz płacić 8 USD miesięcznie za usługę subskrypcji blue check.
Nowa metoda subskrypcji "Not A Bot" ma na celu ograniczenie spamu, manipulacji platformą i aktywności botów. Musk próbował również nakłonić reklamodawców do powrotu do X ofertami zniżek.
Gwałtowne zmiany wprowadzone przez Muska, w tym masowe zwolnienia i rozwiązanie zespołów moderujących treści, doprowadziły do tego, że reklamodawcy wstrzymali reklamy. Miliarder przyznał, że platforma ucierpiała na przychodach i obwinił aktywistów o wywieranie presji na reklamodawców.
Eksperci przypominają, że inne duże firmy technologiczne również eksperymentowały z kombinacją planów z reklamami i subskrypcji. Podczas gdy YouTube firmy Alphabet ma zarówno płatne, jak i bezpłatne plany z reklamami, plany Netflix z reklamami są również płatne, choć po niższej cenie.
Z kolei YouTube, który podobnie jak X jest zapełniany treściami od użytkowników, dzieli się częścią swoich przychodów z subskrypcji z twórcami.
Pomimo prób Muska generowania przychodów na X, ponieważ firma spotkała się z krytyką za niedbałą moderację treści, reklamodawcy nie wrócili z powodu obaw, że ich reklamy mogą pojawiać się obok nieodpowiednich treści.
W zeszłym tygodniu Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie X, aby sprawdzić, czy przestrzega on nowych przepisów technologicznych dotyczących nielegalnych i szkodliwych treści po rozpowszechnieniu dezinformacji na swojej platformie po ataku Hamasu na Izrael.